ERA-directeur Josef Doppelbauer, foto: Stefan Verkerk/ProRail

COVID-19 vertraagt overstap naar Vierde Spoorwegpakket

De deadline voor de invoering van het Vierde Spoorwegpakket is verruimd tot 31 oktober dit jaar. Door de gevolgen van de coronacrisis slaagden niet alle lidstaten er in om op 16 juni klaar te zijn voor de overstap. Nederland was een van de acht landen die de verordening vorig jaar al in gebruik nam. Daar zijn er nu vijf bijgekomen. De rest van de lidstaten volgt uiterlijk in oktober.

De invoering van het Vierde Spoorwegpakket betekent onder meer dat vergunningen voor spoorvoertuigen, veiligheidscertificaten en ERTMS-goedkeuringen voortaan door het Europees Spooragentschap ERA worden gedaan in plaats van nationale instanties zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland.

Zwitserland

Spoorbedrijven hoeven via ERA nog maar één aanvraag in te vullen via de One-Stop Shop IT-tool (OSS) om de benodigde toestemming te verkrijgen voor heel Europa in plaats van landen afzonderlijk. Het Vierde Spoorwegpakket werd vorig jaar door acht EU-leden aangenomen: Bulgarije, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Roemenië en Slovenië. Zwitserland bekijkt per geval of het gebruik maakt van ERA of het eigen nationale instituut.

De andere EU-lidstaten waren verplicht de verordening uiterlijk 16 juni 2020 te implementeren. Deze deadline werd gehaald door vijf landen: Kroatië, Denemarken, Duitsland, Letland en Slowakije. De overige staten zoals België, Zweden, Polen en Oostenrijk moeten het Vierde Spoorwegpakket nu uiterlijk 31 oktober 2020 implementeren. Al deze landen hadden volgens ERA te maken met vertragingen in de besluitvorming en voorbereidingen door de COVID-19 uitbraak.

Verjaardag

Ondertussen viert ERA deze week zijn eerste verjaardag als instelling voor het autoriseren van spoorvoertuigen, het afgeven van veiligheidscertificaten en ERTMS-goedkeuringen. Gedurende deze periode heeft het 638 vergunningen afgegeven voor 7800 voertuigen die in de hele EU zullen worden gebruikt. Ondertussen veroorzaakte de uitbraak van het coronavirus enige vertraging bij de implementatie van het 4e spoorwegpakket.

Van half juni 2019 tot eind mei 2020 leverde ERA 638 voertuigvergunningen af voor in totaal 7.800. Hiervan waren er 599 conformiteitsbeschikkingen, 18 keer baselineadvies voorafgaand aan de opdracht, 16 besluiten over de goedkeuring van voertuigtypen en vijf aanvragen werden afgewezen. Daarnaast heeft de dienst elf Single Safety Certificates en zes ERTMS Trackside-goedkeuringen afgegeven.

Europese geest

Volgens ERA-directeur Josef Doppelbauer (foto) zijn er twee positieve positieve ontwikkelingen die opvallen na het eerste jaar. “Ten eerste heeft de Europeanisering van deze processen de betrokken partijen dichter bij elkaar gebracht – nationale veiligheidsinstanties (NSA’s), aanvragers en ERA, en iets gecreëerd dat alleen kan worden omschreven als een echt Europese geest.”

“Ten tweede zien we dat de harmonisatie van autorisatie-  en certificeringsprocessen al overloopt in andere technische subcategorieën, wat betekent dat we een enorme stap hebben gezet in de richting van ons uiteindelijke doel – een technisch geïntegreerde Single European Railway Area (SERA) voor de productie van schaalbare, efficiënte en betaalbare producten”, aldus Doppelbauer.

Hoofd Spoorwegsystemen bij ERA, Pio Guido, is morgen 18 juni een van de sprekers op de online conferentie RailTech Infra Forum. Binnen ERA is hij onder meer verantwoordelijk voor ERTMS. Tijdens zijn presentatie gaat hij in op de invoering van het Vierde Spoorwegpakket en het vinden van de balans tussen regelgeving en innovatie.

Kijk voor het volledige programma en inschrijving op de website van het evenement.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.