Een Alstom Coradia iLint in Lower Saxony, bron: René Frampe

Nettowinst Alstom plust 13 miljoen euro in boekjaar 2019/20

De Franse treinenbouwer Alstom realiseerde in het afgelopen boekjaar dat loopt van april 2019 tot en met 31 maart 2020 een omzet van 8,2 miljard euro en een nettoresultaat van 446 miljoen euro. Dat is 13 miljoen euro meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Tussen 1 april 2019 en 31 maart 2020 boekte Alstom voor 9,9 miljard euro aan bestellingen, waarmee een backlog van 40,9 miljard euro werd geconsolideerd. De aangepaste EBIT steeg tot 630 miljoen euro, wat leidde tot een aangepaste EBIT-marge van 7,7 procent. Het nettoresultaat (uit voortgezette bedrijfsactiviteiten, groepsaandeel) bedroeg 446 miljoen euro. Alstom gaat onder meer de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) voor de NS bouwen en is in Nederland betrokken bij verschillende ATO-tests en proeven met waterstoftreinen.

Geen dividend

Volgens de producent van rollend materieel en spoortechniek zijn de resultaten voor het boekjaar 2019/20 in overeenstemming met de eerder gecommuniceerde vooruitzichten, maar werden ze aan het einde van het boekjaar wel beïnvloed door de uitbraak van de Covid-19 pandemie. Vanwege de crisis besloot de Raad van Bestuur om geen dividenduitkering voor te stellen op de volgende aandeelhoudersvergadering op 8 juli.

“Hoewel beschouwd als een stabilisatiejaar, had Alstom een ​​sterk commercieel momentum in een zeer dynamische spoorwegmarkt”, zegt Alstom-directeur Henri Poupart-Lafarge in een toelichting. “Vooral in Europa en in Zuid-oost Azië wonnen we grote orders. Daarnaast hebben we baanbrekende opdrachten binnengehaald voor onze groene mobiliteitsoplossingen, die het potentieel van dergelijke technologieën en de dynamiek van de overgang naar koolstofvrije transportwijzen illustreren.”

Coronacrisis

De uitbraak van Covid-19 leidde volgens Alstom tot een vermindering van de activiteiten in de meeste productie- en onderhoudslocaties vanaf het einde van het boekjaar 2019/20. De impact op de verkoop van Alstom in dit boekjaar 2019/20 wordt geschat op 100 miljoen euro, voornamelijk op rollend materieel als gevolg van de vertraging van de verkoop tijdens de lockdown, en in mindere mate op diensten als gevolg van vermindering van het treinverkeer.

Verder richtte de groep op alle niveaus binnen de organisatie crisisteams op om met de situatie om te gaan. Om de impact van de tijdelijke vermindering van de activiteiten op te vangen en de capaciteit te behouden voor het realiseren van de 40,9 miljard euro aan backlog te realiseren, heeft Alstom sinds maart zijn toevlucht genomen tot vakantie- en deeltijdwerkregelingen.

Productie hervat

Er is een operationeel, commercieel, kosten- en kasbeperkingsplan opgesteld en geïmplementeerd. Vanaf april is Alstom is begonnen met het langzaam heropenen van de meeste van zijn locaties. Sinds begin mei werd de productie gedeeltelijk opnieuw opgestart. Daarnaast wordt de impact op commerciële activiteiten en marktontwikkeling nauwlettend gevolgd, met een mogelijke vertraging bij aanbestedingen.

Daarnaast heeft Alstom een bedrag van 2.175 miljoen euro gereserveerd en een kredietfacilteit van 400 miljoen euro ingesteld om de liquiditeit in het kader van Covid-19 te borgen.

Naast deze interne maatregelen ondersteunen Alstom-teams de strijd tegen de Covid-19-pandemie door bijvoorbeeld 3D-technologie te gebruiken om mondkapjes en kleppen voor beademingstoestellen te produceren en maskers en andere beschermende uitrusting te doneren aan ziekenhuizen, lokale gemeenschappen en leveranciers.

Bombardier

Binnen de periode van het deze week gepresenteerde jaarverslag vond ook de aankondiging van de overname van Bombardier plaats. Op 17 februari 2020 tekenden Alstom en Bombardier een intentieverklaring. De huidige stand van zaken is dat de vakbonden van Alstom deze zomer hun mening zullen geven over de voorgenomen overname en dat in oktober een kapitaal en aandelen transactie zal plaatsvinden. Een deel hiervan werd in april dit jaar al voltooid. De transactie zal ook worden goedgekeurd door de relevante regelgevende instanties en mededingingsautoriteiten. Sluiting wordt verwacht in de eerste helft van 2021.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.