Een trein van NS en Arriva op station Groningen

Wat zijn de laatste ontwikkelingen rondom de gebruikersvergoeding?

Als gevolg van het Vierde Spoorwegpakket dat als doel heeft om één Europese spoorwegruimte te creëren, heeft de Europese Commissie in 2012 veranderde regelgeving geformuleerd voor gebruikersvergoedingen voor het spoor. Een Uitvoeringsverordening (EU 2015/909) heeft in 2015 verdergaande regels geformuleerd over hoe deze kosten moeten worden berekend. Tijdens een webinar op 21 april praten diverse experts u bij over de ontwikkelingen van de gebruikersvergoedingen sinds die tijd.

Nieuwe regelgeving voor de gebruikersvergoeding was nodig in 2012, omdat als gevolg van het Vierde Spoorwegpakket Europese landen werden verplicht op het spoorbeheer en het spoorvervoer boekhoudkundig van elkaar te scheiden. In Nederland is in de jaren negentig gekozen voor een strikte scheiding door de splitsing van ProRail en NS. In sommige andere landen, zoals Frankrijk en Duitsland, is gekozen om een scheiding te maken binnen de holding.

Uitvoeringsverordening

Diverse Europese landen hebben als gevolg van de Uitvoeringsverordening (EU 2015/909) in de afgelopen jaren verdere invulling gegeven aan de Europese regelgeving. Zo heeft de Nederlandse overheid begin 2018 nieuwe regels toegepast die het sinds 2019 voor ProRail mogelijk maken om prijsprikkels toe te passen in de berekening van de spoortarieven. Een extra heffing per marktsegment maakte het wettelijk mogelijk dat de gebruiksvergoedingen worden verlaagd voor het goederenvervoer in navolging van de voorgenomen verlaging in Duitsland.

De Europese regels bieden infrastructuurbeheerders de mogelijkheid om bepaalde prijsprikkels toe te passen. Bijvoorbeeld om vervoerders te stimuleren om met treinmaterieel te rijden dat minder schade veroorzaakt aan de spoorinfrastructuur of minder geluidsoverlast produceert. Ook kunnen zij vervoerders stimuleren om punctueler te rijden en treinpaden beter te benutten.

Ondanks dat er in 2015 via de Uitvoeringsverordeling meer duidelijkheid kwam over hoe de regels konden worden toegepast, boden de regels nog te veel ruimte voor verschillende interpretatie. Dat wordt duidelijk als men kijkt naar de manier waarom de gebruikersvergoedingen per Europees land worden toegepast.

Webinar

Op dinsdag 21 april praten diverse experts u tussen 11.00 en 12.00 uur bij over de geschiedenis van de gebruikersvergoedingen voor het spoor, de nationale implementatie van Europese regelgeving in verschillende Europese landen en stappen die nog moeten worden gemaakt.

Sprekers via een live-verbinding:

  • Stefan Marschnig, onderzoeker TU Graz
  • Ivan Vidovic, onderzoeker TU Graz
  • Justina Hudenko, algemeen directeur LatRailNet

Presentatie:

  • Marieke van Gompel, hoofdredacteur ProMedia Group

Onderwerpen:

  • Hoe zijn de gebruikersvergoedingen voor het spoor tot stand gekomen in Europa?
  • Waarom was Europese regelgeving nodig?
  • Hoe ziet de rol van de toezichthouders eruit?
  • Hoe ver zijn diverse Europese landen met de implementatie van deze regelgeving en wat zijn de verschillen?
  • Welke verbeteringen zijn nog nodig?
  • Hoe kunnen gebruikersvergoeding concurrentie stimuleren?
  • Hoe hebben Oost-Europese landen deze gebruikersvergoedingen toegepast.

Schrijf u in voor het webinar via onderstaand formulier.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.