nieuwe productiehal voestalpine WBN

Leveranciers spoorse materialen: geen schaarste zolang goederen de grens over mogen

De leveranciers van dwarsliggers, spoorstaven, bevestigingsmaterialen, overwegen en bovenleidingen voorzien vooralsnog geen problemen bij de belevering van aannemers die aan het spoor werken. “Er ligt hier zeker voorraad voor projecten tot aan de zomer, maar als de grenzen ook dichtgaan voor goederen, hebben we wel een probleem.”

Geplande spoorprojecten gaan gewoon door zolang er voldoende mensen beschikbaar zijn en hier en daar komt er wellicht nog een klus bij wanneer ProRail het schrappen van treinen aangrijpt om extra onderhoud of kleine vernieuwingswerken uit te voeren. Dat is de tendens vanuit de markt die nog zoekende is naar de gevolgen van de coronacrisis voor hun bedrijfsvoering. Bij Voestalpine Railpro in Hilversum, werkt iedereen waar mogelijk thuis en zijn er extra veiligheidsmaatregelen voor de mensen die niet gemist kunnen worden op de werkvloer zelf. Voor de overige leveranciers zoals ETS Spoor en Alom Railway Engineering & Supply geldt hetzelfde.

Fabrieken stil

Bij Alom in Arkel draait naast de extra maatregelen verder alles zoals het altijd al deed, constateert directeur Mark van den Rijen. “We hebben een relatief hoge voorraad en kunnen zoals het er nu uitziet met projecten tot aan de zomer vooruit, maar tegelijkertijd moet er nog wel veel binnenkomen. Het meeste komt bij ons over de weg. Je merkt dat de logistiek ondanks alles nog gewoon goed doordraait. Dat is wel een hele geruststelling, maar zodra de grenzen dicht gaan voor goederen, heeft dit wel grote gevolgen.”

“Daarnaast heb je natuurlijk te maken met onze toeleveranciers in andere landen. Over heel Europa staan veel fabrieken, zoals bijvoorbeeld in Portugal, waar een van onze belangrijke leveranciers zit, en daar draait de productie nog door. Maar daar heb je niet veel aan als je het niet hier kunt krijgen natuurlijk.”

Green lanes

Een lichtpuntje voor het transport over de weg zou kunnen zijn dat woensdag tijdens een teleconferentie tussen de Europese transportministers is afgesproken dat goederentransport over de weg, het spoor en het water zoveel mogelijk vrij doorgang moeten krijgen. Eurocommissaris voor Transport Adina Vălean opperde dat lidstaten ‘Green Lanes’ kunnen instellen voor een snelle doorstroming van essentiële goederen bij met name grensovergangen en het versoepelen van regels voor het wegtransport. Minister Cora van Nieuwenhuuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft alle lidstaten opgeroepen om het vrij verkeer van essentiële goederen binnen de EU in stand te houden, tot het maximale dat mogelijk is.

De maatregelen die Alom neemt, bestaan uit nauw contact met de toeleveranciers, dagelijks wordt de situatie bekeken. “We hebben een aantal leveringen naar voren gehaald om er zeker van te zijn dat de spullen hier liggen wanneer ze nodig zijn. Zo proberen we de risico’s te beperken. Ik denk dat het nu vooral belangrijk is om geen paniek te zaaien. Met logisch verstand komen we denk ik een heel eind.”

Extra buitendienststellingen

Bij ProRail gaan alle geplande buitendienststellingen vooralsnog gewoon door, zegt woordvoerder Jaap Eikelboom. Of er extra buitendienststellingen bij komen omdat het nu zo rustig is op het spoor, kan hij nu nog niet zeggen. “Ik denk dat aannemers al moeite hebben om de geplande werkzaamheden bemand te krijgen. Als heel Nederland binnen moet blijven, zal het niet meevallen om extra werk ingevuld te krijgen. Het is natuurlijk wel zo dat nu minder reizigers en vervoerders hinder hebben van buitendienststellingen.”

Of er extra werkzaamheden kunnen worden ingepland, verplaatst van de nacht naar de dag of naar voren gehaald kunnen worden, is ProRail nu aan het onderzoeken. “Veel van de nieuwe dienstregelingen zijn pas vanaf dit weekend van kracht, we weten daarna pas echt wat mogelijk is.”

Toekomstige projecten

Alle leveranciers zijn het er over eens dat de geschrapte treinen juist een uitgelezen kans zijn om extra werk in te plannen. Volgens enkelen is dit het ultieme moment om projecten op de dag uit te voeren in plaats van in de nacht of het weekend. “Het naar voren halen van de grotere projecten van ProRail is waarschijnlijk een utopie, maar beter spreiden zou misschien wel kunnen”, zegt een leverancier die anoniem wil blijven. “Maar de werkzaamheden in onderhoudsgebieden naar voren te halen nu er minder treinen gaan rijden, zou wel een optie kunnen zijn.” Verder hopen de leveranciers dat de voorbereidingen van toekomstige projecten niet stil komen te liggen bij ProRail of de ingenieursbureaus door ziekteverzuim of werknemers die noodgedwongen thuis zitten. “De gevolgen daarvan zijn misschien dit jaar nog niet zichtbaar, maar vanaf volgend jaar wel.”

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

 

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.