De Meteoor zet betonnen dwarsliggers op de boot
Betonfabrikant De Meteoor zet steeds vaker binnenvaartschepen in voor het transport van dwarsliggers. Op die manier kunnen volgens het bedrijf per schip tot 55 vrachtwagens minder worden ingezet voor het transport over langere afstanden. Vanuit de internationale spoorsector blijkt veel belangstelling te zijn voor de aanpak van De Meteoor.
“Ik zette een foto van een van de transporten op Linkedin en kreeg vervolgens ruim 19.000 weergaven en veel reacties uit alle hoeken van de wereld”, vertelt commercieel manager Stefan Schrader. “Ieder bedrijf is op zoek naar manieren om zijn milieu impact (MKI) zoveel mogelijk te verlagen en transportstromen zo efficiënt mogelijk in te richten. Verschepen kan daarbij een goede oplossing zijn. In ons geval is het een groot voordeel dat onze fabriek in Rheden direct aan de IJssel gelegen is. Alles kan direct vanuit de fabriek op de boot. Voor het lossen op locatie is wel meer voorbereiding nodig.”
Depots
In vrijwel alle gevallen maakt De Meteoor gebruik van tijdelijke depots in de buurt van het project. “Just in time leveren zorgt bij vervoer per schip voor een te groot risico. De marges in tijd zijn bij spoorprojecten te klein om vertragingen op te kunnen vangen. Alles moet dus van tevoren op de plaats van bestemming zijn. De plaatsen die gebruikt worden als depot verschillen per project. Het kunnen daarom bestaande terminals zijn voor het lossen van binnenvaartschepen, maar ook een willekeurig terrein aan het water dat zich leent voor het overladen van de dwarsliggers van schip op vrachtwagen of wellicht zelfs direct op de werktrein.
“We hebben geëxperimenteerd met verschillende methodes om te laden en lossen. Het werken met een kraan bleek te complex. Hijsbanden waren te kwetsbaar voor de scherpe kanten van het beton. Maar ook kabels of kettingen voldeden niet aan de verwachtingen.” Onze partner kwam met een eigen crossover losplatform. Hiermee kan het schip worden geladen en gelost met heftrucks.
Per trein
Afhankelijk van de grootte van het schip kunnen er gemiddeld 5.000 dwarsliggers op een schip, waar een truck er circa maximaal 90 per keer kan laden. Een trein zit hier tussenin en kan tot 3.500 stuks per rit verstouwen. “Niet iedere levering leent zich voor transport per trein. Je moet een bepaald minimumvolume hebben. Goederentreinen zijn vaak te duur en daarnaast is er ook weinig belangstelling voor projectladingen bij transporteurs. We hadden hier ooit een aftakking vanaf het spoor naar de fabriek, maar die is al decennia geleden opgeheven en afgebroken. wellicht dat het in de toekomst nog eens interessant wordt. maar vooralsnog verkennen we de mogelijkheden per schip.”
Het laden van een schip duurt ongeveer een dag. Voor het lossen geldt hetzelfde. Het organiseren van een transport per schip kan na uitvraag door de aannemer binnen enkele weken geregeld worden volgens Schrader. Een beperkende factor om ver vooruit te plannen is dat er relatief veel details nodig zijn om het transport per boot te organiseren. “We weten vaak niet precies hoe een aannemer heeft ingeschreven op een aanbesteding. Voor de aanvoer van de materialen wordt vaak een globale planning en begroting gemaakt, maar wij moeten juist de details weten van het volume, de afstand en de mogelijkheden voor depotvorming bijvoorbeeld.”
Milieuwinst
Aan transport per schip zit in de meeste gevallen wel een kostenvoordeel, maar dat is volgens Schrader niet altijd het belangrijkste argument. “De Milieuwinst wordt een steeds belangrijker argument om te kiezen voor een alternatief transport. Zeker op de middellange afstand en voor internationaal transport is het aantrekkelijk alternatief voor de vrachtwagen of het spoor, mits het project en de voorzieningen daar aan een aantal voorwaarden voldoen.”
Lees ook: