Nieuwe perrontegel van De Hamer/De Meteoor

Nieuwe perrontegels: net zo sterk maar anderhalve kilo lichter

Betonproducent De Hamer, een zusterorganisatie van De Meteoor, heeft donderdag samen met ProRail een nieuwe perrontegel gepresenteerd. De tegel weegt minder dan het maximaal gewicht van 9,5 kilogram voor het handmatig bestraten van perrons. Ze zijn anderhalve kilo lichter dan hun voorloper doordat er ‘hapjes’ uit de tegels zijn gehaald. Daardoor voldoen de tegels nu aan ARBO-wetgeving.

De nieuwe ‘4U-tegel’, zoals de perrontegel wordt genoemd, ziet er nog hetzelfde uit aan de bovenkant. Dat was een van de voorwaarden van opdrachtgever ProRail. De dimensies van 30x30x5 moesten bewaard blijven. Tegelijkertijd moest er wel sprake zijn van gewichtsverlies. “Wanneer je handmatig wilt bestraten, mag een tegel maximaal 9,5 kilo wegen,” zegt commercieel manager Pieter Schraven van De Hamer. Om het werk van stratenmakers makkelijker te maken, wilde de spoorbeheerder graag een lichtere tegel ontwikkelen.

Wafel

Om dat voor elkaar te krijgen, zijn er uitsparingen gemaakt aan de onderkant van de tegel in de vorm van een wafel. Daardoor is elke tegel lichter. Dat is voor ons een nieuw ontwerp, zegt Schraven. “We hebben tijdens de marktconsultatie van ProRail een ontwerp ontwikkeld en een prototype gemaakt. Daarna zijn we echt gaan samenwerken met de spoorbeheerder. We hebben met elkaar nagedacht over dit ontwerp.”

De oude tegels wegen bijna 11 kilogram. Ze zijn dus anderhalve kilo zwaarder per stuk dan de nieuwe versie. Toch zijn de nieuwe tegels even sterk als de oude tegels. Schraven: “Bij Railcenter hebben ze meerdere keren met zwaar materieel over de tegels gereden, om te kijken of ze breken, maar dat is niet zo. Dat kan ook niet gebeuren, dat je alle tegels breekt op het perron omdat je een lampje moet vervangen.”

Dat ze zo sterk zijn, ondanks dat er anderhalve kilo minder materiaal per tegel is gebruikt, komt door de samenstelling van het beton. “We hebben in samenwerking met ASCEM, het betontechnologisch centrum van BTE een mengsel gemaakt waarmee de tegel net zo sterk is als de standaard betontegel.”

Duurzamer

De nieuwe tegel is daardoor ook duurzamer: er wordt per stuk minder beton gebruikt. Dat leidt tot minder CO2-uitstoot bij de productie van de tegels. Wat de tegel nog duurzamer maakt, is het feit dat betongranulaat aan het betonmengsel wordt toegevoegd, ter vervanging van zand en grind.

“Dat wordt gemaakt van oude tegels. Die worden gebroken zodat we ze kunnen hergebruiken.” Bovendien hoeft er minder vaak heen en weer worden gereden om tegels op te halen. “Normaal vervoeren we 2800 tegels per keer, nu zijn dat 3300.” Daardoor is de CO2-uitstoot van het transport ook lager.

Op station Arnemuiden in Zeeland is eind mei een proefvlak op perron 1 gelegd van 40 vierkante meter. De nieuwe tegel is op dezelfde manier gelegd als de oude tegel en er zijn tot nu toe geen verschillen in de tegels of het straatwerk opgemerkt. Ook bij het RailCenter in Amersfoort liggen proefvlakken met 4U-tegels. “De eerste testen zijn nu geslaagd,” zegt Schraven. “We hebben reacties binnen van verschillende partijen en die zijn zeer enthousiast.”

Vooralsnog liggen de tegels alleen op deze proeflocaties. De Hamer hoopt dat ProRail de tegels voorschrijft.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.