NS90-dwarsligger De Meteoor

‘MKI wordt steeds vaker commercieel toegepast in spoorsector’

De Milieu Kosten Indicator (MKI) is een goed middel om de milieubelasting van het spoor in beeld te brengen en zo duurzaam mogelijk materialen te kiezen. In de praktijk dreigt de MKI echter steeds meer een commercieel element te worden, stelt Stefan Schrader van De Meteoor.

In de MKI wordt de milieubelasting meegenomen van zaken als grondstoffen, transport, onderhoud, beheer, levensduur, afvoer en de mogelijkheden voor hergebruik. Die is uitgedrukt in euro’s per bepaalde eenheid (product of ton). “Het is een uitstekend middel om de milieubelasting in beeld te brengen en een stimulans om het zo goed mogelijk te doen”, vindt Schader, commercieel manager van De Meteoor. Zijn bedrijf is actief op de spoormarkt en levert prefab betonelementen aan spooraannemers die in opdracht van ProRail werken. ProRail neemt in de aanbestedingen de MKI ook mee.

Milieuprijs

Om discussie te voorkomen, wordt de MKI-waarde van een product gecertificeerd. Opdrachtnemers gebruiken deze gecertificeerde waarde in de aanbesteding om de juiste leverancier te vinden: qua prijs en milieuvriendelijkheid. En daar spelen aanbieders handig op in volgens Schrader. “We zien om ons heen dat sommigen creatief zijn met de MKI om een grotere kans te maken een opdracht te krijgen. We willen niet met de vinger wijzen, maar zien wel dat dat tegen de geest van het duurzaam produceren in gaat. De MKI zou een stimulans moeten zijn om duurzamer te produceren.”

De commercieel manager komt met een voorbeeld van het creatief omgaan met de MKI. “Omdat de methode nog in de kinderschoenen staat en definities nog niet helder zijn wordt men creatief. De milieukosten voor een NS90-dwarsligger zijn bijvoorbeeld vijf euro. Maar sommige aannemers gebruiken soms een lagere MKI in de aanbesteding. Dan blijken ze bijvoorbeeld de bevestigingsmiddelen niet mee te nemen in de berekening of wordt de levensduur 50 in plaats van 40 jaar.”

Duurzame dwarsligger

“We produceerden tot een jaar geleden een dwarsligger met een hogere MKI-waarde dan nu”, vervolgt hij. “Dankzij onder andere een nieuw mengsel en veranderingen in het productiemodel gaat de CO2-belasting omlaag.” De prijs van deze meer duurzame dwarsligger ligt volgens Schrader wel een paar procent hoger, dan die daarvoor werd geproduceerd. “Maar wij geloven in deze nieuwe dwarsliggers. Dit is nu de nieuwe standaard ligger.”

Het is nu de uitdaging voor de producent om in de toekomst haar product nog duurzamer te produceren zonder dat dit de functionele eigenschappen van het product beïnvloedt. Volgens de commercieel manager is het nu zaak dat de toepassing van MKI-waardes verder wordt verbeterd. “De definities moeten helder zijn. Daarbij moet er geen ruimte voor creativiteit zijn. We willen hier graag over meedenken.”

Lees ook:

ProRail gebruikt voortaan MKI bij aanbestedingen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.