Spoorpont Denemarken

DB en DSB schrappen spoorpont: het einde van een tijdperk

By Diesel3200 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37901883

De veerpont tussen Duitsland en Denemarken neemt op 15 december voor de laatste keer een trein mee. Deze Vogelvluchtlijn is een van de laatste spoortrajecten in Europa die gebruik maakt van zo’n spoorpont. Slechts enkele decennia geleden werd het concept varende trein nog in veel landen toegepast, maar inmiddels is het met uitsterven bedreigd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “DB en DSB schrappen spoorpont: het einde van een tijdperk”

John rdam|23.11.19|01:00

De auteur haalt een paar zaken door elkaar. De Nederlandse spoorponten die hij noemt waren alleen maar voor het overzetten van goederenwagens bedoeld. Daarna stapt hij over naar de laatste Europese spoorveerverbindingen met reizigerstreinen. Maar er zijn in Europa nog steeds veerverbindingen in gebruik voor het overvaren van goederenwagens, bijv: Rostock (DE) – Trelleborg (SE), Swinoujscie (PL) – Ystad (SE), Ust’Luga (RUS) – Baltijsk (RUS). En nog verschillende veerdiensten op de Zwarte Zee.

John rdam|23.11.19|01:07

De foto geeft niet de huidige situatie weer. In 2017 kwam een einde aan de inzet van deze Duitse diesel-ICE-treinstellen (ICE-TD). Sindsdien is de dienst weer overgenomen door de IC/3 stellen met rubberneuzen van de DSB, net zoals al van 1996 tot 2006 het geval was. De eensporige veerboten voor Puttgarden – Rødby zijn ontworpen voor het vervoeren van 1 treinstel ICE-TD of twee gekoppelde treinstellen IC/3.

kees boer|03.12.19|20:12

Hiermee verdwijnt opnieuw een traditie ,denk ook aan de autoslaaptreinen was destijds initiatief van de DB ,zie ik nog altijd de slogan : Nimm Urlaub von den Auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB en DSB schrappen spoorpont: het einde van een tijdperk | SpoorPro.nl
Spoorpont Denemarken

DB en DSB schrappen spoorpont: het einde van een tijdperk

By Diesel3200 – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37901883

De veerpont tussen Duitsland en Denemarken neemt op 15 december voor de laatste keer een trein mee. Deze Vogelvluchtlijn is een van de laatste spoortrajecten in Europa die gebruik maakt van zo’n spoorpont. Slechts enkele decennia geleden werd het concept varende trein nog in veel landen toegepast, maar inmiddels is het met uitsterven bedreigd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “DB en DSB schrappen spoorpont: het einde van een tijdperk”

John rdam|23.11.19|01:00

De auteur haalt een paar zaken door elkaar. De Nederlandse spoorponten die hij noemt waren alleen maar voor het overzetten van goederenwagens bedoeld. Daarna stapt hij over naar de laatste Europese spoorveerverbindingen met reizigerstreinen. Maar er zijn in Europa nog steeds veerverbindingen in gebruik voor het overvaren van goederenwagens, bijv: Rostock (DE) – Trelleborg (SE), Swinoujscie (PL) – Ystad (SE), Ust’Luga (RUS) – Baltijsk (RUS). En nog verschillende veerdiensten op de Zwarte Zee.

John rdam|23.11.19|01:07

De foto geeft niet de huidige situatie weer. In 2017 kwam een einde aan de inzet van deze Duitse diesel-ICE-treinstellen (ICE-TD). Sindsdien is de dienst weer overgenomen door de IC/3 stellen met rubberneuzen van de DSB, net zoals al van 1996 tot 2006 het geval was. De eensporige veerboten voor Puttgarden – Rødby zijn ontworpen voor het vervoeren van 1 treinstel ICE-TD of twee gekoppelde treinstellen IC/3.

kees boer|03.12.19|20:12

Hiermee verdwijnt opnieuw een traditie ,denk ook aan de autoslaaptreinen was destijds initiatief van de DB ,zie ik nog altijd de slogan : Nimm Urlaub von den Auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.