Spoorpont Denemarken

DB en DSB schrappen spoorpont: het einde van een tijdperk

De veerpont tussen Duitsland en Denemarken neemt op 15 december voor de laatste keer een trein mee. Deze Vogelvluchtlijn is een van de laatste spoortrajecten in Europa die gebruik maakt van zo’n spoorpont. Slechts enkele decennia geleden werd het concept varende trein nog in veel landen toegepast, maar inmiddels is het met uitsterven bedreigd.

In Nederland voer er tot in de jaren tachtig nog een spoorpont over het IJ, en langer geleden tussen de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden en tussen Enkhuizen en Stavoren. Duitsland kende tot voor kort ook nog een treinverbinding met Zweden via een spoorpont, maar sinds die is opgeheven vaart er alleen nog zo’n pont vanuit Duitsland naar Denemarken. Nu nog drie keer per dag op en neer tussen het Duitse Puttgarden en Deense Rødbyhavn. Na 15 december is ook dat verleden tijd en vaart er in Europa alleen nog een spoorpont tussen het Italiaanse vasteland en Sicilië. Website Treinreiziger.nl maakte alvast een laatste rit met de Duits-Deense Vogelvluchtlijn. Bekijk hier het verslag.

Trekvogels

De Vogelvluchtlijn is vernoemd naar de route die trekvogels afleggen. In 1963 werd het traject tussen Hamburg en Kopenhagen in gebruik genomen nadat ruim 100 jaar eerder de eerste plannen ontstonden. Tussen de havens van Puttgarden en Rødbyhavn vaart een sindsdien een veerpont over een afstand van 19 kilometer met zowel auto’s als een treinstel aan boord. De overtocht neemt ongeveer drie kwartier in beslag.

De treindienst is een samenwerkingsverband tussen Deutsche Bahn en zijn Deense collega DSB. Het schrappen van de spoorpont maakt deel uit van de voorbereiding op de bouw van een nieuwe weg- en spoortunnel tussen Duitsland en Denemarken. De bouw van deze tunnel, die in 2028 klaar moet zijn, gaat volgend jaar van start. Tot de opening van de tunnel wordt de route van de intercity-verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen tijdelijk verlegd.

Reistijd halveren

De trein rijdt daardoor straks weliswaar via een flinke omweg, maar wel zonder een tussenstop van 45 minuten voor de boot. Ondanks de langere route, die onder meer via Flensburg en over de Grote Beltbrug voert, duurt de totale reis ongeveer een kwartier korter en 4 uur en 40 minuten in totaal. Als de tunnel tussen Duitsland en Denemarken klaar is, kost een enkeltje Hamburg-Kopenhagen nog maar 2,5 uur.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “DB en DSB schrappen spoorpont: het einde van een tijdperk”

John rdam|23.11.19|01:00

De auteur haalt een paar zaken door elkaar. De Nederlandse spoorponten die hij noemt waren alleen maar voor het overzetten van goederenwagens bedoeld. Daarna stapt hij over naar de laatste Europese spoorveerverbindingen met reizigerstreinen. Maar er zijn in Europa nog steeds veerverbindingen in gebruik voor het overvaren van goederenwagens, bijv: Rostock (DE) – Trelleborg (SE), Swinoujscie (PL) – Ystad (SE), Ust’Luga (RUS) – Baltijsk (RUS). En nog verschillende veerdiensten op de Zwarte Zee.

John rdam|23.11.19|01:07

De foto geeft niet de huidige situatie weer. In 2017 kwam een einde aan de inzet van deze Duitse diesel-ICE-treinstellen (ICE-TD). Sindsdien is de dienst weer overgenomen door de IC/3 stellen met rubberneuzen van de DSB, net zoals al van 1996 tot 2006 het geval was. De eensporige veerboten voor Puttgarden – Rødby zijn ontworpen voor het vervoeren van 1 treinstel ICE-TD of twee gekoppelde treinstellen IC/3.

kees boer|03.12.19|20:12

Hiermee verdwijnt opnieuw een traditie ,denk ook aan de autoslaaptreinen was destijds initiatief van de DB ,zie ik nog altijd de slogan : Nimm Urlaub von den Auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.