Spoorlijn-Eress

Registratie energieverbruik Europese spoorsector gaat nieuwe fase in

De Europese spoorbranche moet uiterlijk in juli 2020 de IRS 90930 gaan toepassen, de nieuwe standaard voor de registratie van energieverbruik door treinen. Dit betekent onder meer dat er voor die tijd Energiemeetapparatuur (EMS) geïnstalleerd moet worden in alle locomotieven en passagierstreinen. Maar ook datacommunicatiesystemen in de baan. Bart van der Spiegel, energiemanagement expert bij Infrabel over het belang en de voordelen voor Europese spoorbedrijven.

“De IRS 90930 vervangt het UIC 930 Leaflet dat sinds 2009 van kracht is”, legt Van der Spiegel uit. De nieuwe standaard wordt in juli 2020 in gebruik genomen. Volgens de expert van Infrabel gaat dit een grote impact hebben op de spoorbranche. Ten eerste omdat de manier waarop data uitgewisseld worden, verandert.

“De meest in het oog springende consequentie is vanzelfsprekend het format voor de uitwisseling van data in de baan. Leaflet 930 maakte gebruik van de internationale standaarden voor gegevensuitwisseling EDIFACT of UTILTS. De nieuwe variant maakt gebruik van dezelfde datablokken die alle nieuwe EMS gebruiken voor de overdracht van data naar de baan. Het daarom niet meer nodig om het dataformat om te zetten. Andere data die on-board beschikbaar zijn, kunnen worden doorgestuurd naar andere partijen”, aldus Van der Spiegel.

Rolverdeling

Een ander belangrijk verschil tussen de oude standaard en de IRS 90930 is dat het beter in lijn is met de huidige rolverdeling in de spoorsector. De scheiding tussen vervoerders en infrabeheerders, voertuigbeheerders en spoorwegbedrijven die gebruik maken van geleasete locomotieven. De IRS 90930 specificeert deze taken en verantwoordelijkheden voor de verschillende partijen.” Naast de nieuwe standaard voor het meten van energieverbruik, moeten de Europese landen ook hun eigen systeem voor de afhandeling van de facturen inrichten. Deze moeten ook operationeel zijn vanaf juli 2020.

De IRS 90930 heeft volgens Van der Spiegel in totaal zes verschillende functies. Te beginnen met data-uitwisseling. “Dit is het verzamelen van de data uit de energieverbruiksmeters vanuit een data-verzamelingssysteem (de server die communiceert met de EMS aan boord). Een eerste check wordt uitgevoerd. De locatiedata moeten worden gecorrigeerd omdat de server dit gebruikt om te bepalen op welk deel van het traject energie verbruikt werd.”

Treinpaden

De tweede functie is rittenregistratie. “Deze data komen vanuit de aanvraag van treinpaden door vervoerders aan de treindienstverkeersleiding van de spoorbeheerder. Dit is een optionele functie”, legt Van der Spiegel uit. De vier overige functies zijn als volgt:

– Schatting van het energieverbruik per treinrit. Dit is ook een optionele functie.
– Energieverbruikregeling valideert de energiemeetgegevens, vervangt ontbrekende gegevens of verkeerde gegevens door geschatte energieconsumptie en wijst de verbruik toe aan de juiste gebruiker.
– Energiekostenregeling bepaalt de kosten voor energieverbruik.
– Grid Cost Settlement definieert de kosten voor het transport van de energie door de verschillende netten (openbare elektriciteitsnetten en spoorwegnetten).

De tekst loopt door onder de foto.Nieuw-spoor-in-Den-Bosch

Verschillende manieren

Ondanks dat er een deadline is voor alle Europese lidstaten, kunnen deze de nieuwe standaard op verschillende manieren implementeren. “Het hangt af van de nationale wet- en regelgeving,” merkt Van der Spiegel op. Om het proces zo veel mogelijk te vereenvoudigen, hebben zeven Europese landen al een samenwerkingsverband gesloten voor het verrekenen van het energie verbruik, het Eress partnership.

Binnen deze samenwerking bundelden de spoorbeheerders uit België (Infrabel), Denemarken (Banedanmark), Finland (Liikennevirasto), Noorwegen (Bane NOR), Zweden (Trafikverket), Zwitserland (SBB) en het Nederlandse inkoopplatform voor energie Vivens hun krachten. Samen ontwikkelden zij Erex, een modulaire oplossing om de facturatie van energieverbruik door rollend materieel af te handelen. ”Andere landen kunnen ook besluiten om deel te nemen aan het samenwerkingsverband. Maar in dat geval moeten de lokale ict-systemen wel aangepast worden om data uit te kunnen wisselen met Erex.”

Sector verklaring

Daarnaast werken de brancheverenigingen European Rail Infrastructure Managers (EIM Rail) en de Community of European Railway en Infrastructure Companies (CER) aan een handleiding. Deze moet de implementatie van de IRS 90930 vereenvoudigen. “In deze richtlijn komen een aantal aanbevelingen te staan voor spoorbedrijven en beheerders. De IRS 90930 is meer een technisch document, door het toevoegen van de richtlijn hopen we een snellere implementatie van de IRS 90930 mogelijk te maken. Maar ook de installatie van EMS en het instellen van de wet 2018/868 die landen verplicht om een systeem in gebriuk te nemen voor de afhandeling in juli 2020.”

Geïnteresseerd in meer informatie over IRS 90930 en het energie meetbeleid binnen de Europese spoorsector? Bart van der Spiegel geeft een presentatie op het Intelligent Rail Summit 2019. Dit evenement wordt gehouden van 19 tot en met 21 november in Parijs. Bekijk hier het volledige programma.

Banner Intelligent Rail Summit 2019

Auteur: Mykola Zasiadko

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.