Minister Wopke Hoekstra van Financien is op Prinsjesdag onderweg naar de Tweede Kamer voor de presentatie van de rijksbegroting en miljoenennota, foto: ANP

Miljoenennota 2020: 2,5 miljard euro naar het spoor

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) investeert volgend jaar 2,5 miljard euro in het spoor, 500 miljoen meer dan in 2019. Daarnaast reserveert het departement eenzelfde bedrag om de kwaliteit van onderhoud van het spoor, wegen en waterwegen te garanderen die onder druk zou staan “door steeds meer en zwaarder verkeer”. Dat staat in de Miljoenennota 2020 die dinsdag op Prinsjesdag is gepresenteerd.

In de troonrede werden daarnaast de kabinetsplannen bekendgemaakt voor een investeringsfonds van tientallen miljarden euro’s dat onder meer ten goede komt aan infrastructuur. Hoe de exacte verdeling daarvan zal zijn is nog niet bekend.

Infrastructuurfonds

Een groot deel van de investeringen in het spoor, zo’n 1,4 miljard euro per jaar (inclusief btw), gaat naar spoorbeheerder ProRail voor de instandhoudingskosten van de spoorinfrastructuur. ProRail ontvangt daarnaast ongeveer 0,4 miljard euro aan gebruiksvergoeding van vervoerders en derden die op het spoor rijden.

Net als de afgelopen jaren wordt er ook in 2020 geïnvesteerd in de meerjarenprogramma’s ERTMS (totaal 2,4 miljard tot 2030) en Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (totaal 2,75 miljard). De tweede helft van 2019 en het jaar 2020 staan in het teken van de aanbestedingsprocedures voor de ombouw van de infrastructuur en het materieel naar ERTMS. Deze procedures zullen deels in 2020 worden afgerond.

Verder wordt in de begroting melding gedaan van een reservering van 300 miljoen euro voor beheer, onderhoud en vervanging van ERTMS. Vanaf 2031 wordt 100 miljoen euro per jaar gereserveerd om de vervanging van ATB door ERTMS en het beheer en onderhoud ook na 2030 te bekostigen.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) wordt er volgend jaar 28,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de aanpak van de overweg Guisweg om een hoogfrequente dienstregeling op het traject Alkmaar-Amsterdam mogelijk te maken. Deze overweg is op dit moment een veiligheidsknelpunt voor het wegverkeer. Verder vinden er ten behoeve van het hoogfrequent rijden elektrificatiewerkzaamheden plaats bij Sloe, komt er extra opstelcapaciteit in Amsterdam en krijgt Tilburg een extra perron en spoor voor de doorstroming van het goederenvervoer.

Verder valt uit de cijfers van de Miljoenennota op te maken dat het ministerie van IenW volgend jaar 22,3 miljoen euro meer aan concessievergoeding ontvangt voor de HSL-Zuid. Voor dezelfde hogesnelheidslijn maakt het departement in datzelfde jaar ook 15,3 miljoen extra kosten vanwege problemen met het beton en de zettingen van de verbinding.

Tijdens inspecties op de HSL-Zuid werd in 2015 betonschade vastgesteld. Uit nader onderzoek van Railinfra Solutions bleek dat diverse delen van de betonconstructie van de HSL Zuid van zeer slechte kwaliteit zijn. In 2018 meldde het ministerie dat de toenmalige aannemer de schade tegen eigen kosten zou herstellen. Het is niet duidelijk of de kosten die nu worden gemaakt voor schade zijn die buiten de garantie vallen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.