ProRail krijgt nieuwe rol bij toelating spoorvoertuigen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is niet langer verplicht om spoorbeheerder ProRail te betrekken bij het verlenen van vergunningen voor de toelating van nieuwe voertuigen tot het Nederlandse spoorwegnet. Dat blijkt uit een nieuwe beleidsregel die afgelopen week werd gepubliceerd in de Staatscourant. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “ProRail krijgt nieuwe rol bij toelating spoorvoertuigen”

Pat Rick|12.08.19|14:42

Is het niet beter als ProRail zich focust op railoplossingen?
En dan niet alleen hoofdspoor? Maar ook metro, tram, monorail, hyperloop?

En dit bovendien dit tegen de laagst mogelijke kosten doet

Antoine Berben|12.08.19|15:38

Een goede ontwikkeling om ProRail terug te dringen naar zijn oorspronkelijke taakopgave.
Er valt niet in te zien waarom PR nog betrokken zou moeten zijn in de typegoedkeuring.

Overigens zou ik nog niet willen dat PR ook verantwoordelijk wordt metro- en tramrails.
Laat PR zich eerst maar eens bewijzen onder een andere directeur dan ERINGA!
Deze man heeft vooralsnog genoeg ellende achter gelaten dus ook binnen PR zelf.

henk|13.08.19|08:31

Hoe verhoudt dit zich tot de rol van de ERA: is deze Europese organisatie niet sinds kort de instantie om de toelating te regelen: “The EU Agency for Railways is mandated to issue single safety certificates and vehicle (type) authorisations valid in multiple European countries and to ensure an interoperable European Rail Traffic Management System, in the development and implementation of the Single European Railway Area.”

H.H. Baas|13.08.19|16:49

Vroeger hadden alle voertuigen bladveren. Het spoor had ook last van golfslijtage, de gekste oorzaken werden naar voren gebracht. Tot de DB treinen met schroefveren richting Utrecht stuurde. Duidelijk bleek dat het traject waar de rijtuigen met schroefveren over reden sterke golfslijtage vertoonden. Kan een spoorbeheerder zeggen dat die geen rijtuigen met schroefveren op het spoor wil maar als die DB rijtuigen niet toegelaten waren was men ook niet achter deze veroorzaker gekomen.

Pat Rick|14.08.19|10:49

@Antoine: mee eens dat ProRail minder aan PR en meer inhoudelijk werk moet doen. Helaas weet deze organisatie een groot gedeelte van het mobiliteitsbudget naar zich toe te halen en daardoor andere vormen van rail dan hoofdspoor kansen te ontnemen. Ook hiervoor dient de PR machine van ProRail.

Het zou dus beter zijn als ProRail zich ook inhoudelijk specialiseert in andere railvormen ipv deze te torpederen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail krijgt nieuwe rol bij toelating spoorvoertuigen | SpoorPro.nl

ProRail krijgt nieuwe rol bij toelating spoorvoertuigen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is niet langer verplicht om spoorbeheerder ProRail te betrekken bij het verlenen van vergunningen voor de toelating van nieuwe voertuigen tot het Nederlandse spoorwegnet. Dat blijkt uit een nieuwe beleidsregel die afgelopen week werd gepubliceerd in de Staatscourant. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “ProRail krijgt nieuwe rol bij toelating spoorvoertuigen”

Pat Rick|12.08.19|14:42

Is het niet beter als ProRail zich focust op railoplossingen?
En dan niet alleen hoofdspoor? Maar ook metro, tram, monorail, hyperloop?

En dit bovendien dit tegen de laagst mogelijke kosten doet

Antoine Berben|12.08.19|15:38

Een goede ontwikkeling om ProRail terug te dringen naar zijn oorspronkelijke taakopgave.
Er valt niet in te zien waarom PR nog betrokken zou moeten zijn in de typegoedkeuring.

Overigens zou ik nog niet willen dat PR ook verantwoordelijk wordt metro- en tramrails.
Laat PR zich eerst maar eens bewijzen onder een andere directeur dan ERINGA!
Deze man heeft vooralsnog genoeg ellende achter gelaten dus ook binnen PR zelf.

henk|13.08.19|08:31

Hoe verhoudt dit zich tot de rol van de ERA: is deze Europese organisatie niet sinds kort de instantie om de toelating te regelen: “The EU Agency for Railways is mandated to issue single safety certificates and vehicle (type) authorisations valid in multiple European countries and to ensure an interoperable European Rail Traffic Management System, in the development and implementation of the Single European Railway Area.”

H.H. Baas|13.08.19|16:49

Vroeger hadden alle voertuigen bladveren. Het spoor had ook last van golfslijtage, de gekste oorzaken werden naar voren gebracht. Tot de DB treinen met schroefveren richting Utrecht stuurde. Duidelijk bleek dat het traject waar de rijtuigen met schroefveren over reden sterke golfslijtage vertoonden. Kan een spoorbeheerder zeggen dat die geen rijtuigen met schroefveren op het spoor wil maar als die DB rijtuigen niet toegelaten waren was men ook niet achter deze veroorzaker gekomen.

Pat Rick|14.08.19|10:49

@Antoine: mee eens dat ProRail minder aan PR en meer inhoudelijk werk moet doen. Helaas weet deze organisatie een groot gedeelte van het mobiliteitsbudget naar zich toe te halen en daardoor andere vormen van rail dan hoofdspoor kansen te ontnemen. Ook hiervoor dient de PR machine van ProRail.

Het zou dus beter zijn als ProRail zich ook inhoudelijk specialiseert in andere railvormen ipv deze te torpederen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.