Data analyseren bij Asset Insight, foto: Marina Kemp

‘Statistische bril’ steeds belangrijker bij spooronderhoud

“We komen in een wereld terecht waarin we op het gebied van assetmanagement steeds meer een statistische bril durven op te zetten. Dat is een flinke omslag voor de spoorsector die van oudsher redelijk technisch georiënteerd is”, stelt directeur Paul de Hair van Asset Insight. Asset Insight brengt technische kennis en data-expertise samen.

Asset Insight is in 2018 als nieuw bedrijf opgericht binnen het VolkerWessels-concern. In de onderneming zijn afdelingen uit verschillende werkmaatschappijen bijeengebracht. “We hadden op verschillende plekken binnen VolkerWessels-teams zitten die zich met inspecties, metingen, data-analyse en monitoring bezighielden. Elk in hun eigen domein zoals weg, spoor, water maar ook de industrie. Voor het spoor was dat bijvoorbeeld Inspectation.”

“De teams worstelden met vergelijkbare uitdagingen op het gebied van technologie zoals beeldherkenning en artificial intelligence en het aantrekken van datawetenschappers, ingenieurs en software-ontwikkelaars”, aldus De Hair. “We besloten al deze mensen op één punt bij elkaar te brengen. Op die manier verwachten we onze schaal beter te benutten en ontwikkelingen te versnellen.”

Aanpak

Onderscheidend aan de aanpak van Asset Insight is volgens De Hair het samenbrengen van assetexpertise met een “data gedreven perspectief”. “In veel gevallen kunnen we de technische analyse verrijken met een statistisch perspectief, bijvoorbeeld op het toekomstige falen van assets.”

De meer statistische benadering sluit volgens De Hair goed aan bij de hogere eisen die dit moment worden gesteld aan het spoorsysteem in Nederland. Daarbij moet er volgens hem antwoord gegeven worden op vier vraagstukken.

“Het eerste vraagstuk is beschikbaarheid. Hoe richten we het spooronderhoud in, zodat treinen kunnen rijden met zo min mogelijk verstoringen? Het tweede punt is efficiëntie. Wat moet ik waar en wanneer aan onderhoud doen en hoe kan ik de levensduur van assets optimaliseren zodat de investeringen niet in pieken komen? Een derde punt is veiligheid: hoe toon ik aan dat het spoor altijd overal veilig is? Een vierde vraagstuk is duurzaamheid: waar kan ik het beste bijdragen aan een verbeterd duurzaamheidsprofiel?”

Spanning op spoorsysteem

De vier vraagstukken zetten volgens de directeur een “behoorlijke spanning” op een “bestaand, traditioneel spoorsysteem”. Hedendaagse monitorings- en analysetechnieken kunnen volgens De Hair hier een antwoord op bieden.

Een mooi voorbeeld hiervan is volgens hem de spoorstaaf-kwaliteitsanalyse met behulp van de Eddy Current-meettrolley. “Waar voorheen een spoormedewerker de spoorstaafkop per been ’s nachts visueel inspecteerde, kunnen we nu de kwaliteit in de kop op zeer hoge nauwkeurigheid op beide sporen tegelijkertijd meten. Dit kan met een snelheid van 20 kilometer per uur. Door de toepassing van wervelstroom-techniek kunnen we ook niet zichtbare gebreken blootleggen.”

“Door de ingewonnen data te verwerken in een model dat gebruikmaakt van machine learning, kunnen we voorspellen waar in het spoornetwerk na verloop van tijd onderhoud nodig is. Daarmee kan preventief onderhoud worden gepleegd, voor verstoringen optreden of dure spoorstaaf-vervangingen nodig zijn. Dit hoeft dan alleen daar waar het echt nodig is te gebeuren.”

De Eddy Current Lorry van Asset Insight, foto: Marina KempDe Eddy Current-meettrolley van Asset Insight.

Uitdagingen op tafel

Hoewel de technieken ver zijn, valt er volgens de directeur nog wel een wereld te winnen. “Het zou bijvoorbeeld helpen dat als de klant zijn uitdagingen op tafel legt, zonder daarbij al de kaders voor een oplossing te formuleren.” Dat geeft volgens hem veel meer ruimte om te innoveren.“ Als je alle informatie en data op tafel legt, dan kun je veel meer voor elkaar betekenen. Delen leidt tot vermenigvuldigen.”

Een voorbeeld voor hem is de videometingen van spoorstaven. “Voor het aantonen van veilige berijdbaarheid vragen klanten ons om high definition-videobeelden. Je kunt natuurlijk vragen om beelden van honderden kilometers spoor en dan honderden terrabytes aan data ontvangen, die je vervolgens moet analyseren. Door je uitdaging – aantoonbare berijdbaarheid – op tafel te leggen, stimuleer je ons om te helpen in de interpretatie. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld onze expertise rond beeldherkenning kunnen toevoegen en daarmee de keten optimaliseren. Zo krijg je als klant gelijk het juiste inzicht.”

Lees meer:

Tijdens RailTech Europe is er ook aandacht voor data-analyse en monitoring tijdens een driedaagse internationale conferentie. Onder andere datawetenschapper Anahita Khosravipour geeft op 28 maart een presentatie over voorspellend onderhoud. Ga naar de website om het programma te bekijken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.