Station Barneveld Zuid, Valleilijn

Voordelen doortrekken Valleilijn naar Utrecht of Arnhem beperkt

Het doortrekken van de Valleilijn naar Utrecht of Arnhem levert te weinig voordelen op, terwijl het risico’s zou opleveren voor robuustheid van de dienstregelingen op deze trajecten. Dat blijkt uit onderzoek van ProRail naar de voor- en nadelen van het doortrekken van de Valleilijn.

De Valleilijn loopt van Amersfoort via Barneveld en Lunteren naar Ede-Wageningen. Vervoerder Connexxion verzorgt hier de dienstregeling. Het onderzoek is de afgelopen maanden uitgevoerd door ProRail, in samenwerking met alle betrokken partijen, regionale concessieverleners, Connexxion en NS.

Utrecht

Uit het onderzoek blijkt dat reizigers van de Valleilijn naar Utrecht profiteren van het doortrekken van deze lijn. Daarbij gaat het om ongeveer 350 reizigers per werkdag gaan. Hun reistijd wordt met 5 tot 9 minuten korter. Het onderzoek stipt aan dat zonder overstap de reis ook comfortabeler wordt.

Ook reizigers die tussen Amersfoort en Utrecht reizen profiteren van de extra ontstane reismogelijkheden door het doortrekken van de Valleilijn. Hierdoor neemt de gemiddelde wachttijd af. Maar er spelen meer wensen een rol op het traject tussen Amersfoort en Utrecht. NS wil namelijk hier ook met extra sprinters vanuit Harderwijk via Amersfoort naar Utrecht en met extra intercity’s rijden vanwege voorziene knelpunten.

Twee extra treinen

In de dienstregeling die eind 2019 ingaat is er ruimte om twee extra non-stop treinen tussen Amersfoort en Utrecht te laten rijden. Volgens het onderzoek kan die ruimte benut worden door óf het twee keer per uur doorrijden van de Valleilijn, óf voor het rijden van twee extra intercity’s vanuit Deventer/Amersfoort. Die laatste optie staat in het plan van NS voor 2020.

Het doorrijden van en naar Apeldoorn en Deventer levert volgens het onderzoek meer voordelen op dan het doortrekken van de Valleilijn: dit levert voor 2 tot 4 keer meer reizigers een grotere tijdswinst op. Er is geen ruimte voor beide vervoerswensen. Om deze ruimte wel te creëren, zou de infrastructuur moeten worden aangepast, maar daar zijn kosten aan verbonden.

Zowel NS als Connexxion kunnen een capaciteitsaanvraag doen bij ProRail. Mocht de spoorbeheerder de ruimte gunnen aan Connexxion is er sprake van samenloop op het hoofdrailnet (HRN), waar het baanvak Utrecht-Amersfoort onder valt. NS heeft echter het exclusieve recht voor de exploitatie van het HRN. Samenloop heeft financiële consequenties voor NS en dit zou gecompenseerd moeten worden, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van I en W in haar brief aan de Tweede Kamer.

Arnhem

Het doortrekken van de Valleilijn aan de zuidkant naar Arnhem zou weinig zin hebben. Reizigers die doorreizen naar Wolfheze, Oosterbeek en Arnhem zouden hiervan moeten profiteren. Het zou in de drukste periode van het jaar om 450 forenzen per werkdag gaan.

Een deel van deze reizigers gaan door naar Nijmegen. Voor hen zou het doortrekken van de Valleilijn niet tot minder overstappen leiden, maar tot een verschuiving van de overstap. In plaats van in Ede-Wageningen, zouden ze in Arnhem moeten overstappen. Dat terwijl in 2021 de overstaptijd op Ede-Wageningen waarschijnlijk afneemt: dan start Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) op de lijn tussen Utrecht en Arnhem. Hierdoor rijdt er elke tien minuten een trein op dit traject.

De reistijdwinst voor reizigers op de Valleilijn van en naar Arnhem, de grootste groep, bedraagt maar 4 minuten. Bovendien is de verwachting dat overstappen op station Ede-Wageningen op de intercity naar Arnhem nadat PHS van start gaat sneller is.

Station Ede-Wageningen

De kosten lopen bovendien nop doordat er op station Ede-Wageningen extra maatregelen moeten worden getroffen. In 2014 keek ProRail ook naar de mogelijkheid om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem, met het oog op de grote verbouwing van station Ede-Wageningen die eind 2019 start. In het nieuwe ontwerp is er geen ruimte om de Valleilijn door te trekken.

Kosten om het ontwerp aan te passen werden in 2014 geschat op 15 tot 20 miljoen euro, maar volgens ProRail zou dit nu hoger uitvallen door de fase waarin het project zich bevindt. Ook levert dit vertraging op bij de uitvoering van PHS.

Lees ook:

Nieuw station Ede-Wageningen krijgt grote toren als blikvanger

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Voordelen doortrekken Valleilijn naar Utrecht of Arnhem beperkt”

kees boer|27.11.18|22:54

De doortrekking van de Valleilijn tot Arnhem is een jarenlang gekoesterde wens;voor een betere bediening voor Harderwijk moeten twee varianten onderzocht worden; deintercity die in Schothorst eindigt doortrekken als stoptrein tot Harderwijk,of..een tussenintercity Utrecht-Zwolle met stops in Harderwijk,Amersfoort Schothorst en Bilthoven gezien in laatstgenoemde voor de vele busreizigers zullen overstappen naar de Uithof na 2020 om de Uithoflijn te ontlasten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.