Station, Houthem-St. Gerlach, Limburg

Strukton Rail wint PGO-contract Limburg

Strukton Rail gaat het dagelijkse onderhoud aan het spoor in Limburg verrichten. Spoorbeheerder ProRail heeft het Prestatie Gericht Onderhoud-contract aan de aannemer gegund. De vijfjarige overeenkomst gaat 1 maart 2019 in.

Strukton Rail onderhoudt dit spoor al sinds 1997. En voor die tijd werkten veel medewerkers ook al in dit gebied. “Een behoorlijk aantal monteurs werkte al in het gebied sinds de tijd dat NS nog het onderhoud van het spoor verzorgde,” zegt woordvoerder Irene van Dam van Strukton Rail. “Strukton is enorm blij met het nieuwe contract, aangezien er een zeer goed team zit met mannen uit de regio. Gebiedskennis is zeer belangrijk bij het realiseren van de Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s).”

Strukton heeft al meerdere onderhoudscontracten in de regio. Het spoorbedrijf verzorgt het onderhoud van de sporen op het industrieterrein van Chemelot/DSM en van de technische installaties in de Koning Willem-Alexandertunnel. “Hierdoor kunnen we optimale combinaties maken.”

Innovaties

Het contract gaat in op 1 maart 2019, maar Strukton Rail is nu al bezig met het doorvoeren van innovaties, legt Van Dam uit. “De meeste wissels worden voorzien van ons Preventief Onderhoud- en Storingsdiagnosesysteem Strukton (POSS) en er wordt volop ingezet op preventief onderhoud.”

Ook worden 400 hekken, poorten en vluchtdeuren voorzien van Strukton Action Detection (SAM), een Internet of Things-oplossing die realtime inzicht geeft of alles goed afgesloten is. “Vanuit ons Control Centre in Utrecht wordt het team in Limburg vervolgens aangestuurd om ervoor te zorgen dat hekken gesloten zijn voordat onbevoegden deze hebben kunnen passeren.”

Voor het bepalen van de onderhoudstoestand op en rond het spoor, zal er onder andere gebruik worden gemaakt van 360-graden camerabeelden. Daardoor zijn veranderingen snel inzichtelijk, zegt Van Dam. Een andere innovatie betreft de combinatie van een meetvoertuig en een stopmachine waardoor afwijkingen in de spoorgeometrie worden voorkomen.

Flora en fauna

Bovendien is het gebied waarop het contract betrekking heeft uniek: het grenst aan twee landen, met drie grensoverschrijdende baanvakken naar België en twee naar Duitsland. “Door het glooiende karakter lijkt het een stukje buitenland in Nederland.” Maar het is ook een technische uitdaging: “Er zijn veel verschillende beveiligingstypen met drie verschillende voltages op de bovenleiding.”

Ook moet er rekening worden gehouden met de dieren en planten in Limburg. “Flora en fauna zijn zeldzaam, met onder meer de levendbarende hagedis en de vuursalamander. Limburg zal het eerste PGO-contract worden waar per landschapstype andere eisen worden gesteld aan de begroeiing van de spoorbermen. Het onderhoud hiervan vormt hierdoor een belangrijk onderdeel van het contract.”

Prestatie Gericht Onderhoud

Het Nederlandse spoor is opgedeeld in onderhoudsgebieden, elk met een eigen aannemer die het spooronderhoud pleegt. Eind 2019 zijn alle onderhoudsgebieden in concurrentie aanbesteed volgens PGO. Het doel van Prestatie Gericht Onderhoud is om hogere kwaliteit tegen lagere kosten te realiseren. ProRail en aannemers spreken resultaatverplichtingen af en niet wat er precies moet gebeuren. Dat zou ruimte geven aan de aannemer om het onderhoud op basis van eigen vakkennis uit te voeren en daarbij innovaties in te zetten om bijvoorbeeld efficiënter te werken.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.