De opening van het ERTMS Center in Amersfoort

‘Werk van 17.000 spoormedewerkers verandert door komst ERTMS’

Het werk van zo’n 17.000 mensen in de spoorsector zal veranderen door de komst van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Dat werd maandag duidelijk tijdens de officiële opening van het ERTMS Center in het Railcenter in Amersfoort. “Dit centrum helpt ons verder om de uitrol van ERTMS een succes te maken”, aldus Karel van Gils, directeur Assetmanagement bij ProRail en ceremoniemeester van de opening.

Het ERTMS Center is een test-, ontwikkel- en opleidingscentrum voor het spoorbeveiligingssysteem ERTMS dat de komende jaren op het Nederlandse spoor wordt uitgerold. “Dit centrum is belangrijk voor de Nederlandse spoorsector omdat we hier ERTMS verder kunnen ontwikkelen en uittesten. Daarnaast kunnen we hier de combinatie laten zien tussen vervoerders, inframanager en systeemleverancier”, licht Van Gils toe.

Partijen verbinden

“De spoorsector werkt te veel ‘in kolommen’ sinds de scheiding in de jaren negentig”, vindt directeur Philip Hupkes van RailConnect en organisator van de opening. “Met RailConnect richten wij ons op het samenbrengen van verschillende partijen via ketenprogramma’s.”

Een voorbeeld daarvan is de Kickstart ERTMS die in september in het Railcenter is begonnen. Tijdens deze interactieve, ééndaagse cursus nemen spoorprofessionals achter de bedieningsknoppen van een machinist of treindienstleider plaats om te ervaren hoe het is om met ERTMS te werken. “Medewerkers van ProRail, vervoerders, aannemers en het ministerie zitten bij elkaar in de klas.”

Testen systemen

Naast het opleiden van spoorprofessionals kunnen in het ERTMS Center ook verschillende ERTMS-systemen worden getest én doorontwikkeld. De producten die voor ERTMS worden opgeleverd zoals een On Board Unit en interlocking-systemen gaan als eerste naar het ERTMS Center.

Programmadirecteur ERTMS Wim Knopperts: “Spoorbedrijven met een goed werkend systeem kunnen hier naartoe komen om dit samen met collega’s te testen.” Op het buitenterrein van het Railcenter worden straks ook een aantal sporen gereed gemaakt om ERTMS te beproeven.

Het centrum biedt de mogelijkheid om verschillende systemen aan elkaar te koppelen en te kijken of ze voldoen aan de gestelde eisen. Een machinistencabine en een werkplek voor een treindienstleider maken het daarnaast mogelijk om de treinoperatie na te bootsen. Tijdens de opening namen programmadirecteur ERTMS Wim Knopperts en Arriva-directeur Anne Hettinga plaats achter de simulatoren van het Railcenter en reden symbolisch de eerste ERTMS-trein van Lelystad naar Zwolle.

(Tekst loopt door onder foto)Directeur Anne Hettinga van ArrivaDirecteur Anne Hettinga van Arriva nam plaats achter een van de simulatoren van het het Railcenter.

Betere benutting spoor

Mark Frequin, directeur-generaal Bereikbaarheid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, geeft aan dat ERTMS ervoor zorgt dat ‘de intelligentie van het spoor naar de trein’ gaat. “ERTMS is cruciaal voor een betere benutting van het spoor.”

Hij benadrukt dat voor een goede uitrol samenwerking van groot belang is. “De essentie van de Fyra-enquête is dat als het ministerie niet samenwerkt met de spoorsector en marktpartijen dat het fout gaat.” Zorgvuldigheid gaat daarbij volgens hem voor een snelle uitrol. “We hebben richting de Tweede Kamer vaak uit moeten leggen waarom het niet sneller gaat. Er is geen discussie over of we het willen, maar over hoe lang we erover gaan doen.”

Tempo maken

Directeur Pier Eringa van ProRail is van mening dat het allemaal wat sneller moet kunnen. “De trein is te langzaam, te duur en te complex. We moeten tempo maken, anders worden we ingehaald door andere technieken.”

Hij wijst erop dat niet alleen Nederland worstelt met het vraagstuk over de uitrol van ERTMS. Ook andere landen kampen volgens hem met vertraging in de uitrol van het Europese beveiligingssysteem. Daarom is het Europese spoor volgens hem nog een ‘bonte lappendeken’.

“Mijn droom is dat we in Nederland toegroeien naar ERTMS overal op het spoor. We hebben daar geen geld voor, maar het is onhandig als beveiligingssystemen overal van elkaar verschillen.” Hij pleit voor een strategische samenwerking met Zwitserland, een land waar Nederland zich volgens hem aan kan spiegelen.

Scherpere dienstregeling

Directeur Anne Hettinga van Arriva: “Hopelijk gaat ERTMS ervoor zorgen dat we een betere reis tegen lagere kosten kunnen bieden. Met dit systeem kun je veiliger rijden en een scherpere dienstregeling neerzetten.”

Volgens de topman biedt ERTMS met name voordelen voor internationale treinverbindingen. Arriva gaat vanaf eind dit jaar de exploitatie van de Drielandenlijn verzorgen tussen het Belgische Luik, het Duitse Aken en Maastricht. De verwachting is dat het ERTMS-systeem er in de toekomst voor gaat zorgen dat de interoperabiliteit op deze spoorlijn flink zal verbeteren.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.