Drie bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal

Spoorverdubbeling Utrecht-Leidsche Rijn gaat laatste fase in

Het grootschalige project om het aantal sporen tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn te verdubbelen wordt van zaterdag 20 tot en met maandagochtend 29 oktober afgerond. Aannemer BAM werkt dan dag en nacht door zodat zowel de oude als de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in gebruik kan worden genomen. Dan is de spoorverdubbeling officieel klaar. Door de werkzaamheden kunnen er een week lang geen treinen rijden op het traject tussen Woerden en Utrecht.

Van 20 tot en met 29 oktober wordt negen dagen en nachten door honderden mensen achter elkaar doorgewerkt. In april werd de oude spoorbrug uit dienst genomen voor grootschalig onderhoud, nadat de sporen van de nieuwe spoorbrug waren aangesloten op het reguliere spoornet.

Dat onderhoud wordt vanaf 20 oktober afgerond. De gereviseerde brug en de nieuwe sporen worden dan aangesloten, vertelt een woordvoerder van ProRail. Ook komt er veel bovenleidingswerk bij kijken, omdat de lay-out van de sporen is gewijzigd. Daarna worden alle vier de sporen in gebruik genomen.

Spoorverdubbeling

Maandagochtend 29 oktober kan over beide spoorbruggen worden gereden, waarmee de spoorverdubbeling officieel wordt afgerond. Het project heeft meerdere jaren geduurd. In 2015 trok de toenmalige staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu 88 miljoen euro uit voor het project en in november van dat jaar werd spooraannemer BAM gekozen voor de uitvoering van de spoorverdubbeling.

Het aantal sporen tussen de stations Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn gaat van twee naar vier. Dat maakt het mogelijk om sprinters en intercity’s niet meer op hetzelfde spoor te laten rijden. Dat heeft meerdere voordelen: het zorgt voor minder kans op vertraging en kortere reistijden. Door de verdubbeling van het spoor kan er vanaf de nieuwe dienstregeling die eind 2018 in werking treed een nieuw station in de dienstregeling worden meegenomen. Dat is station Lansingerland-Zoetermeer. Hier gaat vier keer per uur een sprinter rijden.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.