Petitie maatregelenpakket spoorgoederenvervoer Tweede Kamer

Sector wil uitvoering maatregelenpakket spoorgoederenvervoer versnellen

De spoorsector heeft dinsdag een petitie overhandigd aan Tweede Kamerleden, waarin het om steun vraagt voor het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer. Hiermee hopen ze de uitvoering van de plannen ter bevordering van de concurrentiepositie van het spoor te versnellen. Daarnaast willen ze dat beleid dat haaks ingaat tegen het maatregelenpakket, wordt teruggedraaid.

De petitie is ondertekend door belangenbehartigers RailGood, KNV, Evofenedex, Branche Organisatie Zeehavens (BOZ), vervoerder DB Cargo, vakbonden en havenbedrijven. In het maatregelenpakket hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de spoorsector afspraken gemaakt om een stevige impuls te geven aan het spoorgoederenvervoer. Om deze afspraken tot een succes te maken is het van belang dat de Tweede Kamer het pakket in zijn geheel overneemt, vinden de partijen.

Zorgen

De betrokken organisaties deelden donderdagmiddag enkele zorgen met de Tweede Kamerleden. Steven Lak voorzitter van Evofenedex en de Spoorgoederentafel: “De groei van het aantal reizigers op het spoor staat op steeds gespannener voet met ambities om meer goederen per spoor te gaan vervoeren.” Daarmee doelen ze op het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), wat het mogelijk maakt dat er iedere tien minuten een intercity rijdt.

PHS staat volgens hen echter op gespannen voet met goederenstromen van de Nederlandse havens, industrie en distributiecentra die ook over het spoor afgewikkeld moeten worden. De staatssecretaris moet de goederenstromen borgen in het besluit capaciteitsverdeling, vinden zij.

Groei

Het maatregelenpakket moet ervoor zorgen dat de omvang van het goederenvervoer per spoor groeit naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030. Directeur Hans-Willem Vroon van RailGood: ” We hebben nu de basis gelegd en de stip op de horizon. Nu moeten we afspraken welke concrete stappen diverse partijen het komende half jaar nemen om de 61 miljoen ton te halen.”

Een van de stappen die het ministerie neemt is dat ze tot 2023 jaarlijks 12 tot 14 miljoen euro extra vrijmaakt om de gebruikersvergoeding voor spoorgoederenvervoerders te verlagen. Volgens de ondertekenaars van de petitie wordt een deel van deze subsidie met een extra heffing van ProRail echter weer teniet gedaan.

Vroon wijst er verder op dat de kosten van het gebruik van het spoor de komende jaren mogelijk nog verder gaan oplopen, omdat ProRail het gebruik van de opstel- en rangeersporen door goederentreinen vanaf 2020 duurder wil maken.

ERTMS

Ook het beveiligingssysteem ERTMS is volgens de betrokken partijen een aandachtspunt. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaf eerder aan dat het belangrijk is dat in de overgangsfase naar ERTMS ‘de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer niet verslechtert’. De compensatie die de goederenvervoerders is beloofd voor het installeren van het beveiligingssysteem in de treinen, is volgens de partijen echter veel te laag.

“De financiële draagkracht ontbreekt in de sector om op korte termijn opnieuw 120 tot 180 miljoen euro te investeren in een nieuwe versie van ERTMS. Een volledige bekostiging door de overheid van de landelijke uitrol van ERTMS voor het spoorgoederenvervoer is daarom nodig”, vindt Vroon.

De Tweede Kamer debatteert donderdag over het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.