BAM schuift tunnels onder het spoor in Veenendaal
Aannemer BAM schuift volgende week donderdag in opdracht van ProRail twee tunnelbakken onder het spoor bij Veenendaal. Daardoor kan de spoorbeheerder eind 2019 een drukke overweg opheffen. In de toekomst gaan hier namelijk zes intercity’s per uur rijden binnen het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Op deze manier wordt het treinverkeer veiliger volgens ProRail.
Veenendaal krijgt twee tunnels onder het spoor door: een fietstunnel en een autotunnel. De werkzaamheden rond de aanleg van de spooronderdoorgangen ‘Voorpoort’ liggen op schema. Op 23 augustus worden ze onder het spoor gereden. Volgens ProRail is dit een bijzondere gebeurtenis, waarbij de betonnen kolossen op platformwagens van Mammoet worden verplaatst van de opbouwlocatie naar het spoor.
Geen treinen
Mede dankzij deze werkzaamheden is van 11 tot en met 26 augustus geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht en Rhenen en Utrecht en Ede-Wageningen. Bij Driebergen-Zeist heeft ProRail dit weekend een nieuw spoordek ingeschoven. Ook wordt hier een verkeerstunnel gebouwd, zodat de overweg kan worden opgeheven.
De aanleg van de spooronderdoorgangen vindt plaats op de grens van de provincies Utrecht en Gelderland, en de gemeenten Ede, Renswoude en Veenendaal. ProRail is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van het project, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat financiert. Samen zorgen deze partijen voor de twee onderdoorgangen en aanpassing van de wegen in het gebied.
Programma Hoogfrequent Spoor
Veenendaal ligt aan het traject Schiphol – Utrecht – Nijmegen. ProRail werkt samen met aannemers op verschillende plekken aan projecten om dit traject klaar te stomen voor de start van PHS. Het doel van PHS is om meer treinen te laten rijden op de drukste trajecten van Nederland, om voldoende capaciteit te creëren voor de verwachte reizigersgroei. Een andere spoorlijn waar PHS in de toekomst wordt toegepast is Rotterdam – Den Haag. De werkzaamheden rondom het programma moeten in 2028 worden afgerond.
Lees ook:
- NS wil ook tussen Schiphol en Nijmegen spoorboekloos rijden
- Zestien dagen geen treinen door spoorwerkzaamheden bij Utrecht
- 43 miljoen extra voor Programma Hoogfrequent Spoor
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
“dankzij”??? Moeten wij dankbaar zijn voor het uitvallen van het treinverkeer? Bedoeld wordt ’ten gevolge van’.