Groefrails ArcellorMittal

ETS Spoor wil duurzame groefrails introduceren

ETS Spoor wil een nieuw type spoorstaaf introduceren voor tramlijnen. Het bedrijf ziet kansen voor duurzaamheid bij de toepassing van deze groefrails, die een lager koolstofgehalte hebben en het element vanadium bevatten. Dit type tramrails van staalproducent ArcelorMittal heeft een langere levensduur en is makkelijker te lassen door de speciale samenstelling.

“Dit type spoorstaaf heeft geen andere vorm, maar de legering is wel anders,” legt Joris-Jan Gerritse van ETS Spoor uit. “Het cruciale verschil zit in de samenstelling van het staal.”

Vanadium

Koolstof zorgt voor hardheid van het staal. De groefrails van ArcelorMittal hebben juist een laag koolstofgehalte. De spoorstaven bevatten wel het chemisch element vanadium. “Er zit een heel klein percentage vanadium in de groefrails, minder dan 0,2 procent,” zegt Gerritse. De spoorstaven worden door toepassing van vanadium harder in zijn geheel. Dit in tegenstelling tot een kop-geharde spoorstaaf, waarbij alleen de buitenkant hard is. De hardheid verlengt de levensduur van het spoor en voorkomt slijtage.

Het gebruik van vanadium is niet nieuw, maar biedt wel voordelen. Zo is het materiaal goed bestand tegen roest. Het grootste voordeel van deze specifieke samenstelling, is dat door toepassing van vanadium de hoeveelheid koolstof kan worden beperkt. Dat zorgt voor een betere lasbaarheid. “De nieuwe laag lasmateriaal die wordt aangebracht bij het oplassen, hecht zich beter aan de spoorstaaf door het lage koolstofgehalte. En lassen gaan ook langer mee,” aldus Gerritse.

Een lange levensduur en goede lasbaarheid maken de vanadium rails bij uitstek geschikt voor stedelijk vervoer. Op kosten voor onderhoud en vervanging kan worden bespaard, maar ook overlast door buitendienststelling kan worden geminimaliseerd.

Proeftraject

ETS Spoor is nu met verschillende marktpartijen aan het praten over de toepassing van het product in het Nederlandse spoor. Gerritse is hoopvol. “Tot nu toe hebben we alleen maar positieve reacties gehad. Dus we zijn nu aan het kijken of we een proeftraject kunnen opzetten, zodat we actief kunnen monitoren of de spoorsector hiervan profiteert. Het zou mooi zijn als deze nieuwe spoorstaaf een bijdrage kan leveren aan de duurzaamheid van het Nederlandse spoor.”

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.