Trein van Keolis op station Zwolle, Kamperlijn

Overheden en ProRail soebatten verder over oplossing Kamperlijn

De provincie Overijssel, de gemeenten Kampen en Zwolle en vervoerder Keolis hebben een oplossing van ProRail om het station Stadshagen op de Kamperlijn toch aan te kunnen doen, van tafel geveegd. Dat betekent dat het nieuwe station voorlopig niet open gaat. Hoewel de partijen aangeven nog steeds in goed gesprek met elkaar te zijn, besloot ProRail om vrijdagochtend niet aan te sluiten bij een gezamenlijke persconferentie in het provinciehuis in Zwolle. De spoorbeheerder organiseerde later op de dag een persconferentie in haar eigen kantoor in Zwolle.

Een paar dagen voor de opening van het nieuwe station Zwolle Stadshagen bleek eind vorig jaar dat de bodem van de nieuwe geëlektrificeerde Kamperlijn veel te slap was voor snelheden van 140 kilometer per uur. Juist met de snelheid van 140 kilometer per uur zouden de treinen op Zwolle Stadshagen kunnen stoppen volgens de destijds bedachte dienstregeling.

Alternatieven

ProRail heeft in totaal 42 alternatieve ideeën bekeken en geanalyseerd om toch op het station te kunnen stoppen. De spoorbeheerder stelt als meest kansrijke en betaalbare oplossing voor om met twee machinisten te gaan rijden en de snelheid op het traject te verlagen naar 100 kilometer per uur. Versteviging van de ondergrond is volgens de spoorbeheerder geen optie, omdat dit tientallen miljoenen euro’s gaat kosten en jaren in beslag zal nemen. De provincie Overijssel en de betrokken gemeentes Kampen en Zwolle dragen als opdrachtgevers alle risico’s.

Als oplossing draagt ProRail de tijdelijke inzet van een extra machinist aan. “In de huidige dienstregeling is er zeven minuten keertijd in Zwolle. Deze keertijd kan met een extra machinist worden teruggebracht naar vier minuten. Daarbij blijven alle aansluitingen behouden. Drie minuten is voldoende voor Zwolle Stadshagen”, licht directeur projecten Ans Rietstra in het ProRail-kantoor in Zwolle toe. Een praktijkproef die in maart is gedaan, wijst volgens haar uit dat dit lukt.

Na verloop van tijd zou de extra machinist weer van de trein kunnen worden gehaald, omdat er dan een aantal verbeteringen in de infrastructuur zijn doorgevoerd zoals het verplaatsen van seinen. Als de directeur projecten wordt gevraagd of er overleg is gepleegd met Keolis over het inzetten van een extra machinist, dan geeft ze aan dat het ‘aan de provincie is’ om dit met de vervoerder te overleggen.

Veiligheid passagiers en personeel

Vervoerder Keolis gaf in de ochtend bij de persconferentie in het provinciehuis aan de geboden oplossing ‘niet robuust genoeg’ te vinden. Operationeel directeur Emile Broersma: “Er zit zo weinig speling in dienstregeling dat het voor ons te complex wordt en de druk op machinist verhoogd. Daarmee komt de veiligheid van passagiers en personeel in het gedrang. Het gaat om een nieuw baanvak met nieuwe machinisten wat op dit moment al een verhoogd risico heeft. Als je een dienstregeling zo krap maakt, dan ontstaat het gevaar dat er fouten worden gemaakt.”

Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel: “Het alternatief van met twee machinisten rijden kost ons acht ton per jaar. Daarnaast moet er voor 1,3 miljoen euro aan infrastructurele maatregelen genomen worden om terug te gaan naar 100 kilometer per uur, zoals seinpalen verzetten en sluitingstijden van overwegen aanpassen.”

Oplossing

Keolis en de provincie voelen zich gesteund in een onderzoek dat Arcadis in opdracht van de provincie heeft uitgevoerd. Gerrit Bakkenes van ROCOV Overijssel sluit zich daarbij aan. “Ik vind de oplossing van ProRail krap. Tussen Kampen en Zwolle zijn dagelijks vijfduizend in -en uitstappers. Vanaf Zwolle Stadshagen gaat het om vijfhonderd in- en uitstappers. Ik zie liever een goed rechtstreeks product tussen Zwolle en Kampen, dan een dure oplossing.”

ProRail-directeur Pier Eringa maakte in de ochtend op Radio 1 zijn ongenoegen kenbaar. “Wij zijn samen met de provincie in gesprek en plotseling gaat de provincie een eigen onderzoek opstarten. Op basis van dat onderzoek worden snel conclusies getrokken, zoals dat een treinenloop niet zou kunnen en dat een station niet kan worden aangedaan dat net nieuw is gebouwd. Ik ben er persoonlijk heel pissig op de provincie. De reiziger begrijpt er geen sodemieter van.”

“Wij zijn het niet eens met de provincie. Wij denken dat de treindienst wel kan worden gereden en dat het station Stadshagen kan worden aangedaan.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Overheden en ProRail soebatten verder over oplossing Kamperlijn”

Roel Bartlema|04.06.18|09:16

Het woord ´soebatten´ in de kop bij dit bericht is hier onterecht gebruikt. Het betekent namelijk ´vleiend of onderdanig iets gedaan proberen te krijgen´. Uit de tekst van het bericht valt op te maken dat ProRail allerminst vleiend bezig is. Het woord ´soebatten´ kan daarom beter worden vervangen door ´ruziën´.

Corry Lieverse|07.06.18|15:20

Graag wil ik – op persoonlijke titel en dus “zonder last”- reageren op dit artikel.
NIEMAND soebat hier!Betrokken gemeenten zijn de volgende Gemeente Kampen waar vernieuwde #Kamperlijntje #kopstation heeft; gemeente Zwolle met nieuwe tussenstop ingelast #Stadshagen.Provincie Overijsssel aanbesteedster.#PRORAIL #uitvoerder zit fout.
Bal is door Stientje van Veldhoven teruggelegd naar #Prorail+ #Provincie Overijssel tijdens #TK #AO #Spoor.
#Schriftelijke #Kamervragen zijn al gesteld!#MVG #Corry

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.