De hogesnelheidstrein ICE op station Rotterdam Centraal, foto: Joeri du Bois/Ricardo Nederland

Van Boxtel wil starten met één snelle intercity naar Berlijn per dag

NS-directeur Roger van Boxtel wil starten met één snelle intercity-trein van Amsterdam naar Berlijn per dag. Hij gaat hierover in september in gesprek met het stadsbestuur van Berlijn en Deutsche Bahn tijdens de spoorbeurs InnoTrans. Dit zei Van Boxtel maandag tijdens de Kick-off van het Low Car Diet in Utrecht.

De topman wil klein beginnen om een voet tussen de deur te krijgen. “We kunnen beginnen met het inleggen van één of misschien twee treinen in plaats van meteen de hele dienstregeling om te gooien,” zegt Van Boxtel. “Ik hoop dat we dat voor elkaar kunnen krijgen. Als dat een succes wordt, vreet je je naar binnen. Dat moeten we willen.”

Begin mei liet NS weten vanaf 2020 twaalf snelle Siemens Vectron-locomotieven te willen gaan inzetten tussen Amsterdam en Berlijn. De spoorvervoerder is een aanbesteding gestart voor het leasen van de nieuwe locomotieven. De Vectron-locomotieven zijn volgens NS geschikt, omdat deze tweehonderd kilometer per uur rijden en al zijn toegelaten op het Nederlandse spoor.

Vliegtuig

Het is belangrijk dat de verbinding werkelijks snel wordt om goed te kunnen concurreren met het vliegtuig, zegt de topman van NS. Dit houdt dat de trein slechts een beperkt aantal stops heeft, bijvoorbeeld twee in Nederland en twee in Duitsland. “Je kunt niet vragen om een snelle trein tussen Berlijn en Amsterdam, die tegelijkertijd overal stopt. Dit kom ik nog vaak tegen.”

Van Boxtel denkt dat het belangrijk is dat er sneller gereisd kan worden per trein binnen Europa. Hij maakt een vergelijking met China, waar veel geld uitgegeven wordt aan rails. “Wij dreigen in concurrentie te verliezen – ook op het gebied van milieu en energieuitstoot.”

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zei dat ze grensoverschrijdende verbindingen belangrijk vindt, en het ook te bespreken met haar buitenlandse collega’s. “De strategie die Roger van Boxtel hier neerlegt, is volgens mij echt de strategie die we moeten volgen. Je hoeft niet meteen je hele dienstregeling om te gooien, start maar eens met één trein heen en één trein terug. Laten we kijken wat er wel mogelijk is.”

Locomotief

Op dit moment duurt de treinreis van Amsterdam naar de Duitse hoofdstad 6 uur en 22 minuten. Eerder werd bekend dat Duitsland geen geld heeft voor aanpassingen aan de infrastructuur om de reistijd te verkorten. NS liet weten naar alle opties te kijken om de rit toch te kunnen versnellen. Zo zou tien minuten kunnen worden gewonnen als de intercity niet meer van locomotief hoeft te wisselen bij Bad-Bentheim aan de Duitse grens. De gesprekken hierover zijn ‘vergevorderd’, maar op welke termijn de wissel komt te vervallen is niet bekend.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “Van Boxtel wil starten met één snelle intercity naar Berlijn per dag”

John rdam|17.05.18|18:36

Investeren in het spoor in Duitsland is helemaal niet nodig. De stop in Stendal, waar de trein van de HSL af gaat en weer er op, kost al gauw 10 minuten. Dus: doorrijden. Met het laten vervallen van de stops in bijv. Hilversum, Almelo, Bünde, Minden, Wolfsburg en het vervallen van de locwissel in Bentheim kan de rijtijd zeker onder de 6 uur komen.

kees boer|18.05.18|23:31

Een Reistijd verkorting zie ik op korte termijn niet zitten doch men moet ook eens denken beurtelings via Flevoland gezien de groei van Almere en met de komst van de luchthaven in Lelystad

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.