‘Hoor en wederhoor verlaagt impact van spoorwerkzaamheden’
Hoe bedenk je een buitendienststelling met de minste negatieve gevolgen voor vervoerders, verladers en reizigers? En hoe begeleid je grote spoorprojecten naar een betrouwbaar resultaat? Ingenieursbureau RailTD krijgt dit voor elkaar door voorafgaand aan spoorwerkzaamheden alle belangen samen met diverse partijen af te wegen. “Door hoor en wederhoor te plegen zorgen we dat de impact van een buitendienststelling voor alle betrokkenen zo klein mogelijk is”, stellen de directeuren van de Bredase onderneming.
RailTD, wat voor Rail Technical Design staat, is een onafhankelijk ingenieursbureau voor de spoorsector. De onderneming voert onder andere haalbaarheidsstudies uit voor het ontwerp van spoorprojecten en adviseert over de voorbereiding en directievoering bij aanleg en onderhoud van het spoor in Nederland.
De directie van het bedrijf bestaat uit Arjan van den Doel, Steven Hofstee en Nick Lapidaire. Van den Doel is algemeen directeur en Lapidaire is verantwoordelijk voor het bedrijfstechnische deel. Van den Doel en Hofstee zijn als senior ingenieurs railtechniek de spoorkenners van het bedrijf en zijn beiden in het werkveld actief.
Buitendienststelling
Hofstee en Van den Doel schuiven als raildeskundigen regelmatig aan bij gesprekken met ProRail en vervoerders voorafgaand aan werkzaamheden aan het spoor. Van den Doel: “Wij leggen aan hen uit waarom een buitendienststelling moet plaatsvinden. Wij horen dan ook van hen waar zij belang bij hebben.”
RailTD is onder meer betrokken bij werkzaamheden aan het spoor bij Boxtel en Acht die tussen 2019 en 2021 plaatsvinden. Van den Doel: “Hier vindt een grote spoorvernieuwing plaats, waarbij onder meer andere nieuwe hogesnelheidswissels worden geïnstalleerd. Dit doen we omdat deze minder storingsgevoelig zijn.”
“Vanwege de grootte van de wissels is hiervoor een lange buitendienststelling nodig. Daarbij komt ook nog eens dat ze op een hele uitdagende plek liggen in de polder van Liempde. Daar liggen geen grote wegen. Eigenlijk moet je de wegen eerst bouwen om er überhaupt nog te komen. Dat heeft meer tijd nodig.”
Spanningsveld
Van den Doel legt uit dat werkzaamheden op dit traject ‘gevoelig’ liggen omdat ze op de A2-corridor liggen waar onlangs is gestart met hoogfrequent rijden. Een buitendienststelling heeft grote invloed op de capaciteit van het treinverkeer. “Spoorvervoerders zitten niet te wachten op buitendienststellingen die doordeweeks gevolgen hebben voor het treinverkeer. Dat is een enorm spanningsveld.”
Om draagvlak te creëren voor de werkzaamheden gaan de experts van RailTD samen met de mensen van ProRail capaciteitsverdeling en vervoerders in gesprek. Hofstee: “Wij moeten vanuit de techniek uitleggen waarom deze buitendienststelling nodig is. De mensen met wie we de gesprekken voeren zijn geen technici. Dat zijn planners of organisatoren. Dan is het soms lastig om te begrijpen dat werkzaamheden zo’n effect hebben op het overige treinverkeer.”
Oplossing
“Tijdens deze gesprekken kwamen we erachter dat NS behoefte heeft om naar Maastricht te kunnen omdat daar een werkplaats is. En het is niet mogelijk om treinmaterieel twee weken lang niet naar de werkplaats te sturen, omdat onderhoud nodig is”, legt Van den Doel uit. “Daarom hebben we besloten om één corridor open te houden, zodat het reizigersmaterieel tot aan Maastricht kan komen. Het is een beetje wikken en wegen.”
“Ook al is de boodschap niet prettig, is het belangrijk om hoor en wederhoor te plegen.” Hofstee vult hem aan: “We proberen met een begrijpend oor vanuit het techniekveld elkaars belangen af te wegen. Dan krijg je ook veel meer wederzijds begrip.”
Werkzaamheden
Een andere project waarbij RailTD betrokken is betreft geplande werkzaamheden voor 2019 aan het spoor bij Geleen. Van den Doel: “Tijdens de voorgesprekken kwamen we erachter dat goederenvervoerders bij een volledige buitendienststelling zouden worden benadeeld, omdat die chemiebedrijf DSM moeten bedienen.”
Hofstee: “DSM is een 24-uurs bedrijf, waarbij aan- en afvoer nodig is. Omdat een volledige buitendienststelling zou betekenen dat DSM negen dagen niet bedienbaar zou zijn, hebben we een andere oplossing bedacht.”
RailTD bedacht maatregelen waarbij de bovenleiding wordt onderbroken en in een extra groep gescheiden wordt. Daardoor wordt het mogelijk dat een stuk van het spoor berijdbaar blijft. “Dat heeft qua tijd en financiën minder impact dan dat er andere maatregelen worden genomen.”
Opstelcapaciteit
Voor station Rotterdam Centraal werkt RailTD aan een oplossing voor opstelcapaciteit van nieuwe NS-Sprinters. Van den Doel: “Op Rotterdam Centraal is er een tekort aan behandelcapaciteit. Treinen worden hier schoongemaakt en krijgen een servicebeurt. We zijn nu aan het onderzoeken of er genoeg treinbakken kunnen staan en of er genoeg servicevoorzieningen waar het ook nog veilig is om te werken.”
Hofstee: “Deze opstelsporen liggen tussen de hoofdsporen in, waardoor schoonmakers en servicemedewerkers het hoofdspoor moeten oversteken om bij de treinen te komen. Daardoor ontstaat een veiligheidsrisico. Wij gaan onderzoeken of we met hekwerken en overwegen een veilige werkplek kunnen maken zodat die medewerkers daar toch veilig hun werk kunnen doen.”
De onderneming maakt het ontwerp om een serviceplaats op Rotterdam Centraal in te passen. Omdat de treinen moeten blijven rijden, moet daarvoor een passende buitendienststelling voor worden bedacht. “Dit is een uitdagend project”, vindt Van den Doel.
RailTD
RailTD is ontstaan uit een samenwerking tussen professionals met jarenlange ervaring in de spoorbouw en algemene bedrijfsvoering en projectontwikkeling. Samen helpen zij opdrachtgevers en aannemers bij het realiseren van complexe infrastructurele projecten op het gebied van spoorbouw in Nederland. “Meedenken is altijd belangrijk in een project. Daarmee wordt een project beter uitgevoerd en zijn ook de verhoudingen aan tafel goed”, benadrukt Hofstee.
Op een steenworp afstand van het nieuwe station van Breda bouwen zij mee aan het onderhoud en verbeteren van het spoor. Het bedrijf transformeerde in 2016 van een traditioneel ingenieursbureau naar een moderne onderneming met een digitale omgeving. “De sfeer bij ons op kantoor is laagdrempelig en open, met de nodige dosis humor”, vertelt Lapidaire. “De kracht van ons bedrijf is dat we allemaal sterk verschillende mensen zijn, maar dat iedereen de ruimte krijgt om te ondernemen en zich te specialiseren in de spoortechniek.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Tekenend voor de hedendaagse spoorsector is dat het woord ‘reiziger’ in dit stuk niet voorkomt. Maar die is bij werkzaamheden al lang geen factor van belang meer: die stop je gewoon 2 weken lang in een bus.
Nu het uit louter technische overwegingen noodzakelijk blijkt 1 spoor naar het zuiden open te houden, is het nog wel de vraag of daar dan ook reizigerstreinen over gaan rijden. Ik zie ze er voor aan dat er alleen goederentreinen en lege treinen naar de werkplaats mogen rijden.