spoorbrug utrecht

Nieuwe spoorbrug Utrecht in gebruik genomen

De gloednieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht is maandagochtend in gebruik genomen. Aannemer BAM sloot in opdracht van ProRail dit weekend de sporen op de brug aan op het reguliere spoornet.

De brug werd in november 2017 in één keer tussen de twee bestaande bruggen in gelegd, maar het spoor moest nog worden gebouwd. Dat gebeurde in de maanden daarna. De brug is 170 meter lang, 15 meter breed en 29 meter hoog. Toen de brug werd geplaatst woog hij 3000 ton, maar toen de ballast, dwarsliggers, bovenleidingen en sporen eenmaal waren aangebracht, woog de brug twee keer zoveel. De spoorbrug is onderdeel van een project om het aantal sporen tussen stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn te verdubbelen om de groei van het treinverkeer mogelijk te maken.

Spoorverdubbeling

De spoorverdubbeling is maandag nog niet klaar. De ‘oude’ spoorbrug die naast de nieuwe ligt, wordt vanaf maandag 16 april stiller gemaakt. En door de brug op te hogen wordt de doorvaarthoogte voor de scheepvaart vergroot, de brug wordt dus hoger gelegd. In de herfstvakantie in oktober wordt negen dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt. Daarna kunnen alle vier de sporen en beide spoorbruggen in gebruik worden genomen.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.