Poefen op Rotterdam Centraal. Foto: RailPro

Rotterdam Centraal krijgt poefen en groeneilanden

Perron 1 op Rotterdam Centraal wordt verbouwd voor de komst van de Eurostar-hogesnelheidstreinen op 4 april. Voestalpine Railpro heeft de opdracht om groeneilanden en extra zitvoorzieningen te maken voor de uitbreiding. Het bedrijf levert samen met De Meteoor en HR-Groep nieuwe betonnen stationsoutillage.

Het perron wordt met vijf meter verbreed om ruimte te maken voor de passagiers en de paspoort- en veiligheidscontroles die uiteindelijk daar zullen plaatsvinden. Het eerste spoor is daarvoor verwijderd. Het perron moet ook worden voorzien van nieuwe meubels. Railpro overziet het contract met ProRail en NS om twee groeneilanden en poefjes te leveren voor het nieuwe perron.

Stalen kap

De zitelementen zijn banken en poefen. Het maken van deze poefjes is een specialistisch werk, vertelt Contractmanager van Railpro Arjan Pluimers, maar dankzij de technische knowhow van de samenwerkende bedrijven, staat er een zeer robuust en duurzaam product dat jaren mee kan.

De zitmeubels hebben een stalen kap in een kegelvormige vorm: “Eerst wordt plaatstaal verbogen tot een schaal, daarna wordt het kegelvormig gemaakt. Dit wordt deels met de hand en deels machinaal gedaan. Daarna worden de kappen verzinkt en afgewerkt met een robuuste poedercoatlaag.”

Maar alleen een stalen kap maakt nog geen poef. Pluimers: “Er is nog een onderdeel nodig, namelijk beton. Dat is een duurzaam materiaal en is sterk en veilig in gebruik.” De antraciete kleur van het beton in combinatie met de poedercoatlaag op het staal maakt de poef niet alleen functioneel maar ook esthetisch tot een fraai eindproduct. Iets wat met beton werken uitdagend maakt.

Plaatsen

Als de producten zijn gemaakt, zijn ze klaar voor plaatsing op het perron. Dit is een nauwkeurig werk voor de aannemer, om de maatvoering op het perron te garanderen.

Het productieproces van de poefjes is een voorbeeld van optimale samenwerking van bedrijven in de railinfrastructuur. Doordat elk bedrijf zijn eigen specialistische kennis inzet, wordt perron 1 van Rotterdam Centraal van voorzien van mooie, moderne zitelementen en groeneilanden. Volgens ProRail worden ze naar verwachting deze week geleverd en geplaatst. Precies op tijd voor de Eurostar.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.