HSL-spoor Prinsenbeek

‘Herstel betonschade tunnel HSL-Zuid valt onder garantie’

Het herstel van de betonschade van Tunnel Rotterdam-Noordrand valt onder de garantie. De aannemer gaat de schade voor eigen rekening herstellen. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer.

Tijdens inspecties op de HSL-Zuid is in 2015 betonschade vastgesteld. Uit nader onderzoek van Railinfra Solutions bleek dat diverse delen van de betonconstructie van de HSL Zuid van zeer slechte kwaliteit zijn. Als er geen maatregelen worden genomen dan betekent dat zelfs dat de technische levensduur van 100 jaar wordt verkort naar 20 tot 40 jaar, stelde het onderzoeksbureau. Het onderzoeksbureau keek naar de staat van het beton van de Tunnel Rotterdam-Noordrand en vijf andere kunstwerken op de HSL-Zuid.

Garantietermijn

“Voor afloop van de garantietermijn zijn garanties bij verschillende aannemers uit voorzorg ingeroepen en onderzoeken gestart”, aldus de bewindsvrouw. In 2016 en 2017 is vastgesteld dat er ook schade is aan de Tunnel Rotterdam Noord (TRN). Het ministerie heeft met de aannemer afgesproken dat deze de schade tegen eigen kosten herstelt. Omdat de garantie inmiddels is verlopen, is eventuele toekomstige schade niet meer te verhalen.

Het brede onderzoek naar betonschade op de HSL-Zuid wordt medio dit jaar afgerond. “Indien het onderzoek daartoe indicaties geeft, ga ik in overleg met de aannemers van de drie overige contracten om tot afspraken te komen over herstel van eventuele betonschade”, schrijft Van Veldhoven in haar brief.

Oorzaak

Snelle carbonatatie (het proces van verharding van het beton) in combinatie met mosgroei en vervolgens vorst veroorzaakt schade aan het beton. De oorzaak van de schade ligt volgens het onderzoek uit 2015 bij een te hoge poreusheid van het beton, die waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het onvolledig reageren van de bindmiddelen en het carbonatieproces.

De studie wijt de porositeit van het beton aan het feit dat er (te veel) vliegas aan het betonmengsel is toegevoegd. Het toevoegen van vliegas in beton heeft voordelen voor het eindresultaat maar zorgt er ook voor dat de natuurlijke beluchting van het mengsel te kort schiet. Het toepassen van een luchtbelvormer had dit kunnen voorkomen, zo stelden de onderzoekers destijds.

Lees ook:

Beton HSL poreus door betonrot, verwachte levensduur wordt niet gehaald

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.