Diesselocomotieven met stopmachine van Strukton op emplacement Amersfoort, foto: ProRail

Strukton Rail wint contract spooronderhoud Betuwe

Strukton Rail gaat vanaf 1 april 2018 het dagelijkse spooronderhoud in het gebied Betuwe verzorgen. ProRail heeft het onderhoudscontract gegund aan de spooraannemer. Strukton Rail is één van de vier erkende spooraannemers die mee mag dingen naar onderhoudscontracten op het spoor.

Het onderhoudsgebied Betuwe kent als drukste lijn een deel van het traject Eindhoven-Amsterdam (A2 corridor), waar ProRail en NS vanaf 10 december dagelijks met zes Intercity’s per uur gaan rijden tussen de grote stations. Voor deze druk bereden spoorcorridor geldt een streng onderhoudsregime om storingen voor het treinverkeer zoveel als mogelijk te voorkomen. Hoe meer treinen er rijden, hoe meer (preventief) onderhoud noodzakelijk is.

Prestatiegericht onderhoud

Het Nederlandse spooronderhoud is verdeeld in verschillende gebieden. Elk met een afzonderlijk contract. Vroeger werden deze contracten onderhands gegund aan spooraannemers. In 2020 zijn alle onderhoudsgebieden in concurrentie aanbesteed volgens het Prestatiegericht onderhoud (PGO). In 13 van de 21 toekomstige onderhoudsgebiedenwerken we al met PGO. De nieuwe onderhoudsgebieden komen nu stuk voor stuk op de markt via een aanbesteding in concurrentie voor de erkende spooraannemers.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Strukton Rail wint contract spooronderhoud Betuwe”

John Hogaarts|01.12.17|19:44

Van welke spooraannemer was het voorheen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.