Gebogen groefrail wordt gelast

Spoorvernieuwing Dordrecht Zeehaven logistieke uitdaging voor Voestalpine

Bij de vernieuwing van het spoor bij Dordrecht Zeehaven speelt logistiek een belangrijke rol. Naast veel op maat gemaakte materialen is het voor toeleverancier Voestalpine Railpro ook de uitdaging om alle spooronderdelen, waaronder 36 meter lange groefrails, op het juiste moment op de juiste plek te krijgen.

Behalve groefrails levert Voestalpine Railpro onder meer ook 660 houten, 5.500 betonnen en 1.535 kunststof dwarsliggers in verschillende spoorbreedtes aan hoofdaannemer Strukton Rail. Rekening houdend met de lange productietijd van sommige materialen, is Voestalpine Railpro ruim voor de start van de uitvoering in september begonnen met de eerste voorbereidingen.

“De kunststof dwarsliggers hebben een productietijd van veertien weken”, vertelt projectleider Willem Bouman van Voestalpine Railpro. Maar ook de productie van sommige betonelementen kostte tijd, omdat ze soms erg specifiek waren. “Er waren producten bij die ze nog nooit eerder hadden gemaakt in de betonfabriek.”

Groefrails

Een deel van het te vernieuwen tracé bestaat uit straatspoor. Voor dit deel van het spoor – zo’n 760 meter – worden speciale gebogen groefrails gebruikt. Dit type spoorstaaf wordt ook toegepast op andere plekken waar sprake is van inbouw in het wegdek, zoals bij tramrails in de stad. Om corrosie te voorkomen en om de levensduur van het nieuwe spoor bij Dordrecht Zeehaven te verlengen zijn de groefrails eerst gestraald tot blank staal en vervolgens voorzien van een speciale rubbercoating.

Dankzij die behandeling kan het nieuwe spoor in Dordrecht er volgens Bouman weer zeker de gehele levensduur van de spoorstaaf mee. Dat vergt wel enige zorgvuldigheid bij het inbouwen. “Een behandelde spoorstaaf is perfect, maar je moet de coating wel heel laten, anders wordt de werking tenietgedaan. Daar letten wij wel op tijdens het werk.” Na het aanbrengen van de coating zijn de 64 groefrails met een lengte van 18 meter gelast tot 32 stuks van 36 meter. Zusterbedrijf Voestalpine WBN heeft zes andere groefrails van 18 meter lang na coating gebogen, waarna Strukton ze laste tot de benodigde lengte van 36 meter.

(Tekst loopt door onder foto)Gecoate spoorstaaf op de autoEen gecoate spoorstaaf op een vrachtwagen.

Lengtetransporten

Het vervoer van de lange spoorstaven naar de haven in Dordrecht was een project op zich. Er waren zes lengtetransporten over de weg nodig om de groefrails op de juiste plek te krijgen. Bouman: “Om verrassingen te voorkomen meten we tevoren alles op de route. Stonden er geen lantaarnpalen in de weg? Konden de vrachtwagens de draai over de rotonde wel maken? Als dat niet zo was, hadden we een andere route moeten kiezen.” De logistieke route vergde wel nog wat aanpassing. Op een aantal locaties werden tijdelijk een aantal hekken verwijderd om ruimte te geven aan het speciale transport.

De levering van alle spoormaterialen kwam behoorlijk nauw. “We moesten alle materialen ‘just in time’ leveren”, zegt Bouman. Te laat kon natuurlijk niet, maar te vroeg was ook geen optie omdat er geen plek was om de grote elementen ergens langs het tracé tijdelijk op te slaan. Maar ook het kleine ijzerwerk – zoals bouten en moeren – kon vanwege het risico op diefstal niet zomaar ergens weggezet worden.

’s Nachts en in het weekend

Omdat de bedrijven op het industrieterrein in het havengebied van Dordrecht tijdens de werkzaamheden wel gewoon bevoorraad moeten kunnen worden, wordt er vooral gewerkt in een aantal weekenden en ‘s nachts. Door die beperkte buitendienststellingen is de looptijd van het project al gauw een aantal maanden. De spoorvervanging in Dordrecht is grotendeels afgerond. Begin volgend jaar zijn de laatste werkzaamheden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.