Demonstratie meet-trolley Inspectation

Inspectation ontvangt certificaat voor geavanceerde meettrolley

Inspectation heeft het officiële certificaat ontvangen om een door het bedrijf ontwikkelde meettrolley op het ProRail-spoor in te zetten. Het bedrijf is bezig om het geavanceerde meetvoertuig ook te certificeren voor het spoor van onder meer HTM, GVB, RET en de hogesnelheidslijn. Dat maakte Inspectation maandag bekend tijdens een demonstratie van de geavanceerde meettrolley op het terrrein van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Beekbergen.

Inspectation doopte het terrein van VSM om tot testgebied voor de zelf gebouwde trolley. Met de trolley kunnen wervelstroom- en ultrasoon-metingen uitgevoerd worden waarbij het bedrijf met hoge snelheden grote hoeveelheden data kan inwinnen. Hiervoor is een aanhangwagen ontwikkeld, waarmee de meettrolley en de trekkracht gelijktijdig kunnen worden vervoerd. Inspectation is een bedrijfsonderdeel van Koninklijke VolkerWessels-onderneming VolkerRail.

Tijdswinst

Wervelstroom-metingen worden normaal gedaan met een meetapparaat dat met de hand over het spoor wordt geduwd, bijvoorbeeld de Eddy Current Walking Stick. Inspectation bevestigde twee van deze apparaten aan de rechterzijde van de trolley, waardoor de metingen met snelheden tussen de 10 en 15 kilometer kunnen worden uitgevoerd. Op beide spoorstaven worden nu gelijktijdig twee soorten metingen uitgevoerd: ultrasoon en wervelstroom (Eddy Current). “Dit levert een enorme tijdswinst op en we kunnen nog meer data tegelijkertijd verzamelen”, licht een deskundige van Inspectation toe tijdens de demonstratie.

Met wervelstoom-metingen worden scheurtjes aan het oppervlak van de de spoorstaaf opgespoord. Bij Ultrasoon-metingen worden de spoorstaven met behulp van geluidsgolven gemeten waarbij defecten groter dan 5 millimeter inzichtelijk worden gemaakt. De Eddy Current Walking Stick meet defecten tussen de 0 en 5 millimeter alleen aan het oppervlak van de spoorstaaf. “Als je meerdere technieken naast elkaar gebruikt dat je beter preventief onderhoud kunt uitvoeren”, aldus de expert.

Ontwikkeling meettrolley

Inspectation kwam op het idee om de trolley te ontwikkelen, omdat er behoefte was om sneller en meer data in te winnen over de staat van de spoorstaaf. Hele trolley, tot aan de wielen toe, is met ontwikkelaars van Inspectation ontworpen. Daarna is de trolley getest bij VSM en op basis van de testresultaten verder ontwikkeld. Om alle data goed te kunnen verwerken is de software hiervoor geschikt gemaakt. Inspectation vertaalt de ingewonnen data en stelt relevante informatie via een dashboard ter beschikking aan de klant, die daarmee zijn processen kan inrichten.

“Spoorstaven zijn door de jaren heen harder geworden. Beschadigingen in de spoorstaven zijn daardoor niet altijd met het blote oog zichtbaar en slijten door de hardheid niet meer vanzelf. Voorheen verdween een beginnen klein scheurtje vanzelf door slijtage van de spoorstaaf.” Als de beschadigingen in de spoorstaaf nog maar de grootte van een haarscheur hebben (tussen de 0 en 5 millimeter) dan kunnen ze nog verwijderd worden door wegfrezen of -slijpen. Dit zorgt voor levensduurverlenging van de spoorstaaf.

Lees ook:

Inspectation demonstreert meettrolley voor de spoorsector

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.