Een Intercitytreinstel bij de Amsterdam Arena, foto: ProRail

ProRail: extra maatregelen bij tests hoogfrequent rijden

Spoorbeheerder ProRail gaat extra maatregelen nemen om de proeven met het hoogfrequent rijden tussen Amsterdam en Eindhoven goed te laten verlopen. Vanaf woensdag 6 september gaan ProRail en NS met zes Intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven rijden. Dat betekent dat er op iedere twee Intercity’s per uur extra rijden. De consumentenorganisaties in het Locov vrezen dat de aangepaste diensregeling op woensdagen een chaos zal veroorzaken, omdat reizigers hun trein missen of niet op tijd op hun bestemming komen doordat aansluitingen komen te vervallen.

ProRail meldt dat incidentbestrijders tijdens de testdagen extra surveilleren langs het spoor en handhavingsacties houden bij de overwegen. Vertragingen op het spoor worden onder meer door spoorlopers veroorzaakt. Bij hoogfrequent rijden kan dit een sneeuwbaleffect veroorzaken, dat effect heeft op de gehele dienstregeling.

Simulaties en trainingen

Op een aantal overwegen zet ProRail verkeersregelaars in en worden camera’s geplaatst. Monteurs zullen een eventuele storing zo snel mogelijk verhelpen. Daarnaast onderzoekt ProRail maatregelen, die bij de invoering van de nieuwe dienstregeling een defecte trein snel kunnen wegslepen.

Verder hebben ProRail en NS gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het spoorpersoneel te laten wennen aan de nieuwe dienstregeling. De uitbreiding van de dienstregeling heeft onder meer gevolgen voor de werkzaamheden voor spoorpersoneel op de trein en bij de verkeersleiding. Belangrijk doel van deze simulaties is het personeel ervaring te laten opdoen met de besturing en bijsturing van de treindienst.

Afwijkende dienstregeling

Volgens het Locov vragen NS en ProRail te veel van de reizigers door iedere woensdag een afwijkende dienstregeling te bieden. “Met 28 verandermomenten in de dienstregeling tot het eind van het jaar vragen NS en ProRail bijzonder veel flexibiliteit van de reiziger tijdens deze traditioneel drukste tijd van het jaar.”

De tests op een reguliere dag is volgens ProRail en NS belangrijk omdat dit waardevolle informatie oplevert. “Daarmee kunnen we elke woensdag leren om voor de woensdag erna verbeteringen door te voeren. Zo kan de prestatie week in week uit beter worden, naar aanloop van de nieuwe dienstregeling. Hoewel vanaf 6 september elke woensdag dus al meer treinen rijden, kunnen reizigers ook nadelen ondervinden. Daar zijn we ons van bewust en het is goed dat het Locov ons daar op wijst. De nadelen van het abrupt dagelijks invoeren in de nieuwe dienstregeling zijn echter groter.”

Deze tests worden gedaan in voorbereiding op de nieuwe dienstregeling die op 10 december 2017 wordt ingevoerd. Vanaf de nieuwe dienstregeling rijden er zes Intercity’s per uur.

Lees ook:

Locov geeft negatief advies over test met zes Intercity’s per uur

 

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.