Locov geeft negatief advies over test met zes Intercity’s per uur

De proeven met het hoogfrequent rijden tussen Amsterdam en Eindhoven vragen te veel van de reiziger. Dat stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS. ProRail en NS willen vanaf september een proef starten waarbij ze elke woensdag zes Intercity’s tussen Eindhoven en Amsterdam laten rijden. Nu rijden er nog vier Intercity’s per uur. De consumentenorganisaties vrezen dat de belangen van een deel van de reizigers ondergesneeuwd raken in de focus op frequentieverhoging. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

12 reacties op “Locov geeft negatief advies over test met zes Intercity’s per uur”

Paul van Straten|03.08.17|11:36

Jammer dat het Locov dit standpunt inneemt. De testen zijn immers nodig om de invoering van PHS op dit traject per december goed te laten verlopen. En om te zorgen dat de reizigers straks niet massaal tegen allerlei kinderziektes aanlopen die NS en ProRail nu nog kunnen oplossen. Natuurlijk is het vervelend als je een keer je trein mist omdat deze 3 minuten eerder vertrekt, maar weegt dat op tegen de voordelen van een goede testperiode?

Paul van Straten|03.08.17|11:46

Met de invoering van PHS tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven gaan per december fors meer treinen rijden. Deze zijn nodig om de groei van de vervoervraag op te vangen. De huidige treinen raken zonder maatregelen overbezet de komende jaren. Er wordt al jaren hard gewerkt door ProRail en NS om alles gereed te hebben voor deze systeemsprong, en het Rijk investeert miljarden in de infrastructuur. Laten we nu gezamenlijk zorgen dat ook de invoering van PHS zo soepel mogelijk verloopt.

Evert Bouws|03.08.17|12:55

Dat er een capaciteitsprobleem bestaat op de lijn Amsterdam-Eindhoven is duidelijk. Voor mij is het echter de vraag, of een 10-minuten dienstregeling de beste oplossing is. Je zou ook kunnen denken aan extra treinen binnen het kwartierschema tijdens de drukste periodes op trajecten met voldoende capaciteit. Dan kan je ook beter rekening houden met de beperkingen die de huidige infrastructuur oplegt. Een proef die voorspelbare nadelen heeft voor grote aantallen reizigers is bij voorbaat mislukt.

Bert Tibben|03.08.17|14:01

Als ik het goed begrijp wil men de kinderziektes in december voorkomen. Maar die zullen zich nu dus op de betreffende woensdagen gaan voordoen, waardoor de reizigers op die dagen helemaal met een onvoorspelbare puinhoop te maken zullen krijgen. Net doen dus, en de dienst tot december gewoon volgens de gepubliceerde dienstregeling uitvoeren. En door een goede voorbereiding de kinderziektes zoveel mogelijk voorkomen.

Paul Kruit|03.08.17|15:17

De oplossing , gewoon “oude “dienstregeling behouden. Alleen maar staanplaatsen in de trein , wel gordeltje om natuurlijk. Tadaa , probleem opgelost. :p

Rob Kievit|03.08.17|20:51

Wat is de testvraag? Welke vraag wil NS beantwoord krijgen door deze tests?

Rob van Looveren|06.08.17|10:09

We herinneren ons nog van de eerste tests dat spoorwegovergangen bijna altijd gesloten leken. Is daar al een oplossing voor?
Is PHS de enige oplossing km de vervoerscapaciteit te vergroten?
En wat zijn de verwachtingen van de reizigers?
Er is genoeg stof om nog over na te denken lijkt mij.

John rdam|08.08.17|16:23

Iedereen die kan rekenen weet dat je frequenties van 10 en 15 minuten nooit goed op elkaar kunt afstemmen. De door LOCOV genoemde voorbeelden maken dat overduidelijk. Dus ook in de definitieve PHSdienstregeling zullen weer allerlei onaangename verrassingen zitten van verbroken overstaps en onregelmatige patronen, waar een deel van de reizigers flink last van gaat krijgen. Maar met PHS als onbediscussieerbaar mantra in de spoorsector is vivisectie op de treinreizigers inmiddels geoorloofd.

John rdam|08.08.17|16:35

Als de overheid miljarden investeert in de infrastructuur, zoals Paul van Straaten beweert, en de uitkomst daarvan is een blijkbaar kwetsbare en voor sommige klanten slechtere dienstregeling, die men zelfs niet in een klap durft in te voeren, dan is dat geld verkeerd besteed. Investeringen in spoorinfra zouden moeten leiden tot zowel meer capaciteit als een betrouwbaar, robuust aanbod aan de klanten. Dus: meer viersporigheid in plaats van Märklin-oplossingen.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:17

T.b.v. de ongelijkvloerse kruis1ng voor de treinen VAN Tilburg NAAR ‘s-Hertogenbosch wordt het spoor DOOR Vught verdiept aangelegd. Die verdiepte ligging laat ca vijf overwegen vervallen. De A65/N65 komt op maaiveld. Voor een half miljard euro.
Het spoor DOOR Vught, dubbelsporig, BLIJFT een flessenhals.
Ik mis de te boren tunnel, twee sporen, diep onder bestaand spoor en diep onder de A65.
Minimaal ruimtebeslag en wezenlijk minder overlast tijdens de aanleg.
Sprinters blijven op maaiveld.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:41

Donderdag 3 augustus, ruim na de ochtendspits, de IC naar Schiphol, twee treinstellen VIRM, is op tijd te ‘s-Hertogenbosch. De hc adviseert tal van reizigers in te stappen in het tweede treinstel, de VIRM vooraan is al vol vanaf Eindhoven. Een geringe inspanning voor een goed verloop van de treinreis. Aan de hc zeg ik die ‘achteraan instappen-stimulans’ te waarderen.
‘Het Bedrijf’ heeft nog steeds geen laagdrempelige en effectieve methode om bij drukte de reizigers over de trein te verdelen.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:54

Bij zes IC-treinparen per uur 15 % meer capaciteit. Per zeven rijtuigen een achtste erbij. Thans nog 28 rtgn VIRM, straks 32. Thans 42 en straks 48 rtgn VIRM. En zo verder.
Tot dusverre leert iedere ‘nieuwe dienstregeling’ dat ‘het bedrijf’ enkele maanden nodig heeft voordat er een evenwicht is tussen aangeboden capaciteit en aantal reizigers.
Hoezo? Wijzigt de drukte van de ene op de andere dag?
Benieuwd bij hoeveel spitsuur-treinen er een duidelijke discrepantie is tussen vraag en aanbod.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Locov geeft negatief advies over test met zes Intercity’s per uur | SpoorPro.nl

Locov geeft negatief advies over test met zes Intercity’s per uur

De proeven met het hoogfrequent rijden tussen Amsterdam en Eindhoven vragen te veel van de reiziger. Dat stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS. ProRail en NS willen vanaf september een proef starten waarbij ze elke woensdag zes Intercity’s tussen Eindhoven en Amsterdam laten rijden. Nu rijden er nog vier Intercity’s per uur. De consumentenorganisaties vrezen dat de belangen van een deel van de reizigers ondergesneeuwd raken in de focus op frequentieverhoging. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

12 reacties op “Locov geeft negatief advies over test met zes Intercity’s per uur”

Paul van Straten|03.08.17|11:36

Jammer dat het Locov dit standpunt inneemt. De testen zijn immers nodig om de invoering van PHS op dit traject per december goed te laten verlopen. En om te zorgen dat de reizigers straks niet massaal tegen allerlei kinderziektes aanlopen die NS en ProRail nu nog kunnen oplossen. Natuurlijk is het vervelend als je een keer je trein mist omdat deze 3 minuten eerder vertrekt, maar weegt dat op tegen de voordelen van een goede testperiode?

Paul van Straten|03.08.17|11:46

Met de invoering van PHS tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven gaan per december fors meer treinen rijden. Deze zijn nodig om de groei van de vervoervraag op te vangen. De huidige treinen raken zonder maatregelen overbezet de komende jaren. Er wordt al jaren hard gewerkt door ProRail en NS om alles gereed te hebben voor deze systeemsprong, en het Rijk investeert miljarden in de infrastructuur. Laten we nu gezamenlijk zorgen dat ook de invoering van PHS zo soepel mogelijk verloopt.

Evert Bouws|03.08.17|12:55

Dat er een capaciteitsprobleem bestaat op de lijn Amsterdam-Eindhoven is duidelijk. Voor mij is het echter de vraag, of een 10-minuten dienstregeling de beste oplossing is. Je zou ook kunnen denken aan extra treinen binnen het kwartierschema tijdens de drukste periodes op trajecten met voldoende capaciteit. Dan kan je ook beter rekening houden met de beperkingen die de huidige infrastructuur oplegt. Een proef die voorspelbare nadelen heeft voor grote aantallen reizigers is bij voorbaat mislukt.

Bert Tibben|03.08.17|14:01

Als ik het goed begrijp wil men de kinderziektes in december voorkomen. Maar die zullen zich nu dus op de betreffende woensdagen gaan voordoen, waardoor de reizigers op die dagen helemaal met een onvoorspelbare puinhoop te maken zullen krijgen. Net doen dus, en de dienst tot december gewoon volgens de gepubliceerde dienstregeling uitvoeren. En door een goede voorbereiding de kinderziektes zoveel mogelijk voorkomen.

Paul Kruit|03.08.17|15:17

De oplossing , gewoon “oude “dienstregeling behouden. Alleen maar staanplaatsen in de trein , wel gordeltje om natuurlijk. Tadaa , probleem opgelost. :p

Rob Kievit|03.08.17|20:51

Wat is de testvraag? Welke vraag wil NS beantwoord krijgen door deze tests?

Rob van Looveren|06.08.17|10:09

We herinneren ons nog van de eerste tests dat spoorwegovergangen bijna altijd gesloten leken. Is daar al een oplossing voor?
Is PHS de enige oplossing km de vervoerscapaciteit te vergroten?
En wat zijn de verwachtingen van de reizigers?
Er is genoeg stof om nog over na te denken lijkt mij.

John rdam|08.08.17|16:23

Iedereen die kan rekenen weet dat je frequenties van 10 en 15 minuten nooit goed op elkaar kunt afstemmen. De door LOCOV genoemde voorbeelden maken dat overduidelijk. Dus ook in de definitieve PHSdienstregeling zullen weer allerlei onaangename verrassingen zitten van verbroken overstaps en onregelmatige patronen, waar een deel van de reizigers flink last van gaat krijgen. Maar met PHS als onbediscussieerbaar mantra in de spoorsector is vivisectie op de treinreizigers inmiddels geoorloofd.

John rdam|08.08.17|16:35

Als de overheid miljarden investeert in de infrastructuur, zoals Paul van Straaten beweert, en de uitkomst daarvan is een blijkbaar kwetsbare en voor sommige klanten slechtere dienstregeling, die men zelfs niet in een klap durft in te voeren, dan is dat geld verkeerd besteed. Investeringen in spoorinfra zouden moeten leiden tot zowel meer capaciteit als een betrouwbaar, robuust aanbod aan de klanten. Dus: meer viersporigheid in plaats van Märklin-oplossingen.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:17

T.b.v. de ongelijkvloerse kruis1ng voor de treinen VAN Tilburg NAAR ‘s-Hertogenbosch wordt het spoor DOOR Vught verdiept aangelegd. Die verdiepte ligging laat ca vijf overwegen vervallen. De A65/N65 komt op maaiveld. Voor een half miljard euro.
Het spoor DOOR Vught, dubbelsporig, BLIJFT een flessenhals.
Ik mis de te boren tunnel, twee sporen, diep onder bestaand spoor en diep onder de A65.
Minimaal ruimtebeslag en wezenlijk minder overlast tijdens de aanleg.
Sprinters blijven op maaiveld.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:41

Donderdag 3 augustus, ruim na de ochtendspits, de IC naar Schiphol, twee treinstellen VIRM, is op tijd te ‘s-Hertogenbosch. De hc adviseert tal van reizigers in te stappen in het tweede treinstel, de VIRM vooraan is al vol vanaf Eindhoven. Een geringe inspanning voor een goed verloop van de treinreis. Aan de hc zeg ik die ‘achteraan instappen-stimulans’ te waarderen.
‘Het Bedrijf’ heeft nog steeds geen laagdrempelige en effectieve methode om bij drukte de reizigers over de trein te verdelen.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:54

Bij zes IC-treinparen per uur 15 % meer capaciteit. Per zeven rijtuigen een achtste erbij. Thans nog 28 rtgn VIRM, straks 32. Thans 42 en straks 48 rtgn VIRM. En zo verder.
Tot dusverre leert iedere ‘nieuwe dienstregeling’ dat ‘het bedrijf’ enkele maanden nodig heeft voordat er een evenwicht is tussen aangeboden capaciteit en aantal reizigers.
Hoezo? Wijzigt de drukte van de ene op de andere dag?
Benieuwd bij hoeveel spitsuur-treinen er een duidelijke discrepantie is tussen vraag en aanbod.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.