Intercity, trein, NS, foto: ProRail

Locov geeft negatief advies over test met zes Intercity’s per uur

Gepubliceerd op 02-08-2017 om 19:34

De proeven met het hoogfrequent rijden tussen Amsterdam en Eindhoven vragen te veel van de reiziger. Dat stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS. ProRail en NS willen vanaf september een proef starten waarbij ze elke woensdag zes Intercity’s tussen Eindhoven en Amsterdam laten rijden. Nu rijden er nog vier Intercity’s per uur. De consumentenorganisaties vrezen dat de belangen van een deel van de reizigers ondergesneeuwd raken in de focus op frequentieverhoging. 

De proef heeft volgens het Locov ook negatieve gevolgen voor reizigers buiten het testgebied: gebruikers van Sprinters, Intercity’s en de ICE moeten er rekening mee houden dat hun trein op woensdag eerder of later kan vertrekken en dat sommige aansluitingen vervallen. Ook kan de trein op woensdag drukker zijn en de reis minder betrouwbaar verlopen.

Afwijkende dienstregeling

Volgens de consumentenorganisaties vragen NS en ProRail te veel van de reizigers door iedere woensdag een afwijkende dienstregeling te bieden. “Met 28 verandermomenten in de dienstregeling tot het eind van het jaar vragen NS en ProRail bijzonder veel flexibiliteit van de reiziger tijdens deze traditioneel drukste tijd van het jaar”, aldus het Locov.

Vanuit Alkmaar, Castricum en Zaandam vertrekt de helft van de intercity’s richting Amsterdam op woensdag vijf minuten eerder dan op andere dagen. Reizigers die dit niet tijdig weten, komen een kwartier later dan normaal op hun bestemming. Deze vertraging geldt ook voor overstappende busreizigers die hun treinaansluiting op woensdag structureel gaan missen: Connexxion heeft laten weten dat er zestien buslijnen zijn waarvan de aansluiting krap of zelfs onmogelijk wordt.

Gewijzigde vertrektijden

De Sprinter Uitgeest – Amsterdam – Rhenen moet op woensdag langer wachten in Wormerveer. Door de gewijzigde vertrektijden zullen reizigers in Amsterdam Centraal merken dat zij op woensdag hun aansluiting op de Intercity naar Almere (en verder richting Zwolle) net mislopen. Ook in omgekeerde richting gaat deze aansluiting verloren.

De Sprinterverbinding Woerden – Utrecht – Tiel wordt in Utrecht verbroken. Door deze overstap doen reizigers op dit traject een kwartier vertraging op, zij zien hun aansluitende trein net vertrekken. De Sprinters van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal vertrekken op woensdag vier minuten eerder dan op de andere dagen van de week. Dit kan ertoe leiden dat reizigers de trein missen en een kwartier tot een halfuur extra reistijd hebben omdat zij moeten wachten op Utrecht Centraal, Utrecht Zuilen of Maarssen.

Behoefte aan tests

Ook sprinterreizigers in Den Bosch en Zaltbommel die niet te laat willen komen, zullen moeten onthouden dat hun trein op woensdag drie minuten eerder vertrekt. Reizigers van de Sprinter Utrecht – Den Bosch die willen overstappen op de Intercity naar Maastricht, zullen die aansluiting waarschijnlijk ook missen.

Hoewel de consumentenorganisaties de behoefte aan testen begrijpen, vinden zij de nadelen van deze veranderlijke dienstregeling te groot. “Wij vinden dat u veel van uw onvrijwillige testpersonen vraagt. Met name van groepen reizigers die niet reizen op trajecten waar extra treinen gaan rijden, en hier dus ook geen baat bij zullen hebben”, schrijven de consumentenorganisaties in een advies aan NS. “Hoe wispelturiger een systeem wordt, hoe meer u vraagt aan uw vaste klanten die op een voorspelbaar product willen vertrouwen. Wij vinden dat u met de effecten van deze test de inschikkelijkheid en flexibiliteit van die klanten te zwaar op de proef stelt.”

Invoering niet over één nacht ijs

De voordelen van iedere tien minuten een trein zijn groot, zeggen ProRail en NS in een gezamenlijke reactie op het advies van Locov. “Voor reizigers betekent dat minder lang wachten en vaker een zitplaats. Meer treinen betekent bovendien dat NS vijftien procent meer reizigers kan vervoeren en dat is van belang in het drukke Nederland. Achter de schermen is dit voor ProRail en NS een grote wijziging. We gaan niet over één nacht ijs. De tien minuten-trein is al jaren in voorbereidingen en ook de test is zorgvuldig voorbereid.”

De tests op een reguliere dag is volgens de spoorbedrijven belangrijk omdat dit waardevolle informatie oplevert. “Daarmee kunnen we elke woensdag leren om voor de woensdag erna verbeteringen door te voeren. Zo kan de prestatie week in week uit beter worden, naar aanloop van de nieuwe dienstregeling. Hoewel vanaf 6 september elke woensdag dus al meer treinen rijden, kunnen reizigers ook nadelen ondervinden. Daar zijn we ons van bewust en het is goed dat het Locov ons daar op wijst. De nadelen van het abrupt dagelijks invoeren in de nieuwe dienstregeling zijn echter groter.”

PHS-infrastructuur

De proeven op de A2-corridor tussen Amsterdam en Eindhoven zijn een voorbereiding op de invoering van de hoogfrequente treindienst in de nieuwe dienstregeling van 2018. Er wordt op de A2-corridor gestart met de proef omdat daar de grootste behoefte is aan een hogere frequentie en omdat daar de PHS-infrastructuur klaar is.

Om hoogfrequent te kunnen rijden, voeren ProRail en NS diverse verbeteringen door. NS is een pitstop-werkwijze gestart waarbij defecten aan treinen binnen 24 uur worden gerepareerd. Daardoor zijn de voertuigen sneller weer beschikbaar. Ook moet realtime monitoring van de treinen ervoor zorgen dat defecten preventief verholpen kunnen worden. ProRail werkt op dit moment aan het verhogen van de betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur, bijvoorbeeld door de storingsgevoeligheid van wissels aan te pakken. Ook worden de perrons, overwegen en seinen aangepast voor een toename van het treinverkeer.

Lees ook:

Jeroen Fukken: zes Intercity’s per uur is topsport

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

12 reacties op “Locov geeft negatief advies over test met zes Intercity’s per uur”

Paul van Straten|03.08.17|11:36

Jammer dat het Locov dit standpunt inneemt. De testen zijn immers nodig om de invoering van PHS op dit traject per december goed te laten verlopen. En om te zorgen dat de reizigers straks niet massaal tegen allerlei kinderziektes aanlopen die NS en ProRail nu nog kunnen oplossen. Natuurlijk is het vervelend als je een keer je trein mist omdat deze 3 minuten eerder vertrekt, maar weegt dat op tegen de voordelen van een goede testperiode?

Paul van Straten|03.08.17|11:46

Met de invoering van PHS tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven gaan per december fors meer treinen rijden. Deze zijn nodig om de groei van de vervoervraag op te vangen. De huidige treinen raken zonder maatregelen overbezet de komende jaren. Er wordt al jaren hard gewerkt door ProRail en NS om alles gereed te hebben voor deze systeemsprong, en het Rijk investeert miljarden in de infrastructuur. Laten we nu gezamenlijk zorgen dat ook de invoering van PHS zo soepel mogelijk verloopt.

Evert Bouws|03.08.17|12:55

Dat er een capaciteitsprobleem bestaat op de lijn Amsterdam-Eindhoven is duidelijk. Voor mij is het echter de vraag, of een 10-minuten dienstregeling de beste oplossing is. Je zou ook kunnen denken aan extra treinen binnen het kwartierschema tijdens de drukste periodes op trajecten met voldoende capaciteit. Dan kan je ook beter rekening houden met de beperkingen die de huidige infrastructuur oplegt. Een proef die voorspelbare nadelen heeft voor grote aantallen reizigers is bij voorbaat mislukt.

Bert Tibben|03.08.17|14:01

Als ik het goed begrijp wil men de kinderziektes in december voorkomen. Maar die zullen zich nu dus op de betreffende woensdagen gaan voordoen, waardoor de reizigers op die dagen helemaal met een onvoorspelbare puinhoop te maken zullen krijgen. Net doen dus, en de dienst tot december gewoon volgens de gepubliceerde dienstregeling uitvoeren. En door een goede voorbereiding de kinderziektes zoveel mogelijk voorkomen.

Paul Kruit|03.08.17|15:17

De oplossing , gewoon “oude “dienstregeling behouden. Alleen maar staanplaatsen in de trein , wel gordeltje om natuurlijk. Tadaa , probleem opgelost. :p

Rob Kievit|03.08.17|20:51

Wat is de testvraag? Welke vraag wil NS beantwoord krijgen door deze tests?

Rob van Looveren|06.08.17|10:09

We herinneren ons nog van de eerste tests dat spoorwegovergangen bijna altijd gesloten leken. Is daar al een oplossing voor?
Is PHS de enige oplossing km de vervoerscapaciteit te vergroten?
En wat zijn de verwachtingen van de reizigers?
Er is genoeg stof om nog over na te denken lijkt mij.

John rdam|08.08.17|16:23

Iedereen die kan rekenen weet dat je frequenties van 10 en 15 minuten nooit goed op elkaar kunt afstemmen. De door LOCOV genoemde voorbeelden maken dat overduidelijk. Dus ook in de definitieve PHSdienstregeling zullen weer allerlei onaangename verrassingen zitten van verbroken overstaps en onregelmatige patronen, waar een deel van de reizigers flink last van gaat krijgen. Maar met PHS als onbediscussieerbaar mantra in de spoorsector is vivisectie op de treinreizigers inmiddels geoorloofd.

John rdam|08.08.17|16:35

Als de overheid miljarden investeert in de infrastructuur, zoals Paul van Straaten beweert, en de uitkomst daarvan is een blijkbaar kwetsbare en voor sommige klanten slechtere dienstregeling, die men zelfs niet in een klap durft in te voeren, dan is dat geld verkeerd besteed. Investeringen in spoorinfra zouden moeten leiden tot zowel meer capaciteit als een betrouwbaar, robuust aanbod aan de klanten. Dus: meer viersporigheid in plaats van Märklin-oplossingen.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:17

T.b.v. de ongelijkvloerse kruis1ng voor de treinen VAN Tilburg NAAR ‘s-Hertogenbosch wordt het spoor DOOR Vught verdiept aangelegd. Die verdiepte ligging laat ca vijf overwegen vervallen. De A65/N65 komt op maaiveld. Voor een half miljard euro.
Het spoor DOOR Vught, dubbelsporig, BLIJFT een flessenhals.
Ik mis de te boren tunnel, twee sporen, diep onder bestaand spoor en diep onder de A65.
Minimaal ruimtebeslag en wezenlijk minder overlast tijdens de aanleg.
Sprinters blijven op maaiveld.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:41

Donderdag 3 augustus, ruim na de ochtendspits, de IC naar Schiphol, twee treinstellen VIRM, is op tijd te ‘s-Hertogenbosch. De hc adviseert tal van reizigers in te stappen in het tweede treinstel, de VIRM vooraan is al vol vanaf Eindhoven. Een geringe inspanning voor een goed verloop van de treinreis. Aan de hc zeg ik die ‘achteraan instappen-stimulans’ te waarderen.
‘Het Bedrijf’ heeft nog steeds geen laagdrempelige en effectieve methode om bij drukte de reizigers over de trein te verdelen.

Jan-Willem Tinselboer|09.08.17|17:54

Bij zes IC-treinparen per uur 15 % meer capaciteit. Per zeven rijtuigen een achtste erbij. Thans nog 28 rtgn VIRM, straks 32. Thans 42 en straks 48 rtgn VIRM. En zo verder.
Tot dusverre leert iedere ‘nieuwe dienstregeling’ dat ‘het bedrijf’ enkele maanden nodig heeft voordat er een evenwicht is tussen aangeboden capaciteit en aantal reizigers.
Hoezo? Wijzigt de drukte van de ene op de andere dag?
Benieuwd bij hoeveel spitsuur-treinen er een duidelijke discrepantie is tussen vraag en aanbod.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.