Inzet mobiele werkplek verlaagt aantal vertragingen tot 40%

ProRail test samen met Strukton de inzet van een innovatieve mobiele werkplek rond Amsterdam Centraal. De mobiele werkplek is een onderhoudstrein met een geïntegreerde afscherming om veilig in het spoor te kunnen werken. Naar verwachting leidt de inzet van zo’n mobiele werkplek tot een forse afname van het aantal vertragingen en ProRail is positief over de eerste resultaten.

De mobiele werkplek heeft als voordeel dat het niet nodig is om meerdere sporen buitendienst te stellen. Normaal wordt dat wel gedaan om de veiligheid van de onderhoudswerkers te garanderen. Door te werken met een onderhoudstrein hoeft er slechts één buitendienst worden genomen, terwijl de treinen op andere sporen gewoon kunnen doorrijden terwijl monteurs de storing snel herstellen.

Elke 10 minuten een trein

Deze test met de mobiele werkplaats wordt uitgevoerd in aanloop naar de dienstregeling van 2018. In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor gaat er iedere tien minuten een intercity gaat rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Voor de hogere frequentie van treinen, moeten storingen sneller opgelost worden en nu wordt getest in hoeverre dat lukt met deze mobiele werkplek. Deze onderhoudstrein met geïntegreerde afscherming kan bovendien worden ingezet voor preventieve onderhoudswerkzaamheden, zoals slijpsel ruimen, klein groenonderhoud en het uitvoeren van metingen.

Volgens ProRail komt dat ten goede aan de druk op het gebruik van het onderhoudsrooster in de nacht en kan er ’s nachts vooral onderhoud worden gepleegd in plaats van herstelwerkzaamheden. Bovendien meent de beheerder dat werkzaamheden beter en sneller uitgevoerd worden in daglicht. “Door de nieuwe manier van werken kunnen de aannemers in de nacht meer aandacht besteden aan de druk bereden sporen. Dat komt de kwaliteit van het spoor ten goede en levert minder hinder voor de vervoerders op, terwijl er ook nog eens minder kosten worden gemaakt.”

Onderhoud in de nacht

ProRail heeft overigens ook een proef gedaan met onderhoudswerkzaamheden in de nacht. Tussen Roermond en Weert werd door ProRail en Strukton een succesvolle test uitgevoerd waarin het naastgelegen spoor, tussen de geplande treinen door, buitendienst werd genomen. Dit stelde de baanwerkers in staat om hun werk veilig uit te voeren, terwijl de goederentreinen tijdens de proeven ongehinderd konden doorrijden. Deze hoefden niet te worden omgeleid of verplaatst te worden naar een ander moment.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.