Railcenter opening Amersfoort

Railcenter met ERTMS Academy geopend

In Amersfoort is donderdag het opleidingscentrum en testcentrum voor spoorse technieken Railcenter geopend. In Railcenter bevindt zich een ERTMS Academy waar spoorpersoneel wordt opgeleid om met dit spoorbeveiligingssysteem te werken. De openingshandeling werd verricht door staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu, directeur Pier Eringa van ProRail, directeur Willem Brummel en bestuursvoorzitter Bert Klerk van Railcenter.

Bekijk hier de fotoreportage van de officiele opening.

Railcenter biedt ruim tweehonderd opleidingen aan en beschikt over diverse testmogelijkheden. De bovenste verdieping staat geheel in het teken van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS met een testcentrum en een ERTMS Academy. Het gaat om de tweede ERTMS Academy van Nederland. Er bestaat al een paar jaar een ERTMS-academy in Eempolis te Amersfoort, waar nagenoeg alle machinisten die in Nederland en België met ERTMS werken zijn opgeleid.

Volgens directeur Willem Brummel kunnen in het ERTMS testcentrum in Amersfoort allerlei scenario’s worden getest. “Systemen worden nog vaak los van elkaar getest, maar hier kunnen we de gehele keten testen. Daarbij kijken we naar het samenspel tussen de verkeersleiding, de treinen en de techniek in de baan. Daarbij oefenen we ook hoe te reageren bij onverwachte situaties of een incident.”

Innovaties spoormarkt

Staatssecretaris Dijksma over het Railcenter: “Ik denk dat de spoorsector op dit moment een geweldige groei doormaakt. Daarom is het goed dat innovaties in de markt doorgaan. Ik hoop dat Railcenter een Silicon Valley wordt voor railminnend Nederland. Hier in Amersfoort moeten alle nieuwe ideeën worden gedeeld om de spoorsector nog duurzamer te maken en als we het goed doen, kunnen we hiermee Europa in gaan. En dee harten veroveren van alle jonge mensen.”

ProRail-directeur Pier Eringa: “Wij willen als ProRail voorop lopen op het gebied van data. We willen dat de jongere generatie graag werkt bij een organisatie die er toe doet. Daarom moeten we zorgen dat we voldoende innoveren.” Bert Klerk vult hem aan: “We moeten aan de jongeren laten zien dat het spoor meer is dan spoor, ballast en staal. Het gaat hier om moderne technologie.”

Overheid moet groei accomoderen

Dijksma: “De overheid kan hieraan bijdragen door het accomoderen van groei en de ruimte geven voor innovatie.” Deze ruimte wordt volgens haar ook in het ERTMS testcentrum geboden. ERTMS staat volgens haar ook symbool voor een hoofdpijndossier. “In de kern is het een brilliant idee, maar het moet wel zo worden ingericht dat we het systeem optimaal kunnen benutten.”

Ze benadrukt dat het belangrijk is dat er één Europees systeem komt en dat niet ieder land met andere specificaties werkt. Brussel moet daarin het voortouw nemen, vindt de bewindsvrouw. “Het is onontbeerlijk dat we met ERTMS aan de slag gaan, want er is geen alternatief.”

Duurzaam investeren in ERTMS

Eringa: “ERTMS is een leuk dossier als we echt gaan kiezen. Zwitserland en Nederland moeten hierbij vooroplopen.” Volgens de topman moet de politiek “de handschoen oppakken en duurzaam investeren” in ERTMS.

Railcenter richt zich op vier pijlers: de ontwikkeling van vakmanschap, testen en simuleren, ontmoeten en inspireren en promotie. In het centrum wordt nauw samengewerkt met infrabeheerders, ingenieursbureaus, spooraannemers, leveranciers, onderzoek- en kennisinstituten, overheden en andere stakeholders. Ook wordt er een podium geboden om hun ideeën kenbaar te maken.

Lees ook:

Leerstoel professor Rolf Dollevoet aan de TU Delft verlengd

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van SpoorPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Railcenter met ERTMS Academy geopend”

ETCS SME|22.06.17|20:00

De eerste ERTMS-academy..? Er is al jaren een ERTMS-academy (dè ERTMS-academy) in Eempolis te Amersfoort!
Hier zijn nagenoeg alle machinisten die in Nederland en België met ERTMS rijden opgeleid, zowel goederen als reizigers.
Vermelden dat nu de eerste ERTMS-academy is geopend doet de èchte ERTMS-academy tekort.
mvrgr

Mark van Dooren

Arco Sierts|29.06.17|23:56

Idd beetje flauw om de naam te jatten, maar om een machinistenopleiding een Academie te noemen, getuigt ook wel enigszins van hoogmoed ;-)

Overigens is het verschil voor iedereen wel duidelijk: de 1e (Eempolis) is voor machinisten, de 2e (Railcenter) is voor de techniek.

Arco Sierts|30.06.17|00:20

Ik moet trouwens wel hard lachen om deze zinsnede: “Hier in Amersfoort moeten alle nieuwe ideeën worden gedeeld om de spoorsector nog duurzamer te maken en als we het goed doen, kunnen we hiermee Europa in gaan”

Ben persoonlijk niet van plan om onbetaald ideeen te gaan delen. Het initiatief ‘dotteren groene golf’ via Railforum, waarin ik veel tijd heb gestoken, heeft ook tot niks geleid. Benieuwd hoe men dat ziet, ideeen delen. Klinkt als socialistisch hippieding in kapitalistische wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.