Een goederentrein op station Utrecht Centraal, foto: ProRail

‘Spoor loopt in 2040 vast zonder aanpak knelpunten’

Gepubliceerd op 02-05-2017 om 18:02

Als knelpunten op het spoor onvoldoende worden aangepakt, dan loopt het spoorvervoer in 2040 vast en zal de economische groei stagneren. Dat blijkt uit de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In het rapport staat dat de groei van de mobiliteit in Nederland verder zal toenemen. De huidige plannen voor nieuwe infrastructuur vangen tot en met 2030 een deel van deze groei op, maar op de langere termijn zullen er diverse knelpunten ontstaan.

Het huidige Infrastructuurfonds waaruit de plannen voor nieuwe infrastructuur worden gefinancierd, loopt tot en met 2030. De nieuwe vervoer- en verkeersanalyse geeft voor een nieuw kabinet aan wat de te verwachten opgaven zijn na 2030, als alle lopende infrastructuurprojecten zijn uitgevoerd. Het gaat daarbij om potentiële knelpunten op de wegen, het spoor, de vaarwegen en bus, tram en metro. De analyse laat zien dat personen- en goederenvervoer per spoor de komende jaren toeneemt.

Capaciteit reizigers

In 2030 zal er een tekort in de capaciteit voor reizigers in Intercity’s en Sprinters al voor problemen zorgen, blijkt uit het rapport. Deze knelpunten zullen ontstaan op de spoorverbindingen van Amsterdam naar Utrecht, Hilversum, Haarlem, Alkmaar en Schiphol. Op de verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam zal onvoldoende ruimte in de treinen een rol spelen tussen Amsterdam – Schiphol, Leiden – Den Haag en op de HSL Zuid van Schiphol naar Rotterdam. Ook zullen er naar verwachting problemen ontstaan tussen Gouda – Breukelen – Amsterdam en Amersfoort – Amersfoort Schothorst.

Op de verbindingen buiten de Randstad ontstaan naar verwachting ook vervoerknelpunten. Dit betreft met name de lijnen Rotterdam – Breda (HSL Zuid), Utrecht – Arnhem, Elst – Arnhem – Zutphen, Tilburg – Den Bosch – Nijmegen en Eindhoven – Helmond. Vanaf 2040 breiden deze knelpunten zich naar verwachting verder uit.

Naast voldoende ruimte voor reizigers in de treinen, ontstaat er mogelijk een capaciteitsprobleem op de opstelterreinen voor treinen. Dit geldt met name voor de begin- en eindpunten van de corridors, maar ook op strategische spoorknooppunten op de corridors.

Spoorgoederenvervoer

Voor het spoorgoederenvervoer ontstaan er richting 2040 knelpunten in de infrastructuur op de corridor West-Nederland richting Duitsland. Vanuit Amsterdam en Utrecht richting Amersfoort zullen er onvoldoende goederenpaden beschikbaar zijn. Dit geldt voor de vervoerstromen Rotterdam – Bentheim en Roosendaal – Bentheim. Het traject Amersfoort – Oldenzaal – Bentheim is ook een mogelijk knelpunt, maar daar lijkt er nog ruimte te bestaan naast het ingeplande reizigersvervoer. In het rapport wordt benadrukt dat het belangrijk is om het goederen- en personenvervoer over het spoor gezamenlijk te bekijken.

KNV zegt in een reactie op de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse dat een kleine toename in economische activiteit al “genoeg is om Nederland te doen vastlopen”, met “forse economische schade tot gevolg”. De Mobiliteitsalliantie, waar KNV deel van uit maakt, benadrukt naar aanleiding van het rapport opnieuw dat er jaarlijks één miljard euro extra nodig is voor investeringen in het spoor, weg en water om Nederland bereikbaar, leefbaar en economisch aantrekkelijk te houden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Spoor loopt in 2040 vast zonder aanpak knelpunten’”

Rene Warnders|03.05.17|16:01

Deze issues zijn toch al enige decennia bekend?

Peter Kleton|05.05.17|11:13

Dergelijke waarschuwingen las ik al in “Spoor- en Tramwegen “in de jaren 60. Er is al veel bij gekomen aan infra structuur ,maar er zal ook aan de lokale verbindingen wat gedaan moeten worden. Dus interlokale buslijnen weer vertrammen b.v.
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.