ProRail: treinen rijden sneller met 3kV bovenleidingsspanning

Nederland neemt allerlei energiemaatregelen: er worden steenkolencentrales gesloten en we gaan steeds vaker elektrisch rijden op de weg. Een overstap van 1,5 naar 3kV bovenleidingsspanning op het spoor hoort daar ook bij. Arjen Zoeteman en Fedor ten Harve van ProRail vertelden tijdens RailTech Europe 2017 in Utrecht wat de voordelen zijn van het verhogen van de spanning en wat voor maatregelen daarbij komen kijken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van RijschoolPro.nl.

8 reacties op “ProRail: treinen rijden sneller met 3kV bovenleidingsspanning”

Pascal Mulder|13.04.17|14:28

Jubelen over 3Kv… dat is als overstappen van een 2CV naar een DS. Beiden inmiddels achterhaald maar toen erg modern. Belgie ging in de jaren 30 al naar 3Kv.
Met 25Kv kan een nog veel grotere besparing behaald worden. Sluiten we aan bij de standaard en Duitsland en ERMTS kan dan gelijk doorgevoerd worden om het probleem met ABS op te lossen.
Het lijkt wel een Nederlandse oplossing; halfslachtig dus…..
Durf nu eens echt te investeren!

Arco Sierts|13.04.17|21:07

Niet de technische utopie, maar het economische optimum is wat telt. Er is bovendien helemaal geen ‘standaard’ wat betreft bovenleiding en die gaat er ook nooit komen, omdat het geen enkel nut dient – helemaal niet meer sinds de komst van de vermogenselectronica. 25KV leidt niet tot een besparing, maar tot miljardenverspilling. Een bedrag dat veel beter besteed kan worden, zowel binnen als buiten het spoor. 3KV is tegen relatief lage kosten in te voeren. Ik zeg doen.

Frank van der Weide|13.04.17|21:22

Voor de twijfelaars: verdubbeling van de spanning betekent de mogelijkheid van verviervoudiging van de energieoverdracht. Dat lijkt me ruim voldoende voor de komende -tig jaar.

sl|13.04.17|23:05

Pascal sukkeltje.

Abs bestaat niet, atb wel
Duitsland heeft geen 25 kv maar 15 kv
Europa heeft inmiddels zijn mening aangepast en verorderd dat 25 kv gewenst is opinternationale lijnen zoals de hsl en betuweroute.
Geen enkel land in europa overweegt om volledig over te stappen naar 25 kv in nederland kan het niet eens.

Jaap Blok|14.04.17|17:26

Voor nieuwe elektrificatie is 25 kV 50Hz duidelijk het beste. Denemarken en het UK bouwen diesel lijnen nu om naar 25 kV. Maar voor bestaande bovenleiding zoals in Nederland is dat kennelijk te duur en is ombouw naar 3kV= economischer. Jammer, maar 3kV= is wel stukken beter dan 1,5 kV=. Grote landen zoals Duitsland houden hun bestaande systeem allemaal. En tegenwoordig zijn meersysteem locomotieven beschikbaar. Dus heel erg is het niet dat de spanning in Europa niet standaard wordt.

G Winkel|07.06.17|23:42

3kV is ook voor buurlanden makkelijk! Duitsland heeft dan niet alleeen Poolse en Belgische buren op 3kV maar straks ook NL, dat maakt het makkelijker om met mehrsystemzüge naar NL te komen. Denk ook aan de lease-markt.

Dick.

Ivan Heerkens|03.07.18|09:11

Waarom niet gewoon traject voor traject dan upgraden? Ook al duurt het dan wel een stuk langer. maar gefaseerd invoeren lijkt me beter dan alles te gelijk. bv beginnen in limburg zodat de treinen via daar zo naar BE en DE kunnen. Of denk ik nu te makkelijk?

Antonino|02.09.19|11:55

Mij lijkt 5 of 10 kV beter in plaats van 3. Of 15 kV. Ze zeggen dat ze dat vanuit Utrecht met 1 knop kunnen doen. Doe dat dan gewoon!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail: treinen rijden sneller met 3kV bovenleidingsspanning | SpoorPro.nl

ProRail: treinen rijden sneller met 3kV bovenleidingsspanning

Nederland neemt allerlei energiemaatregelen: er worden steenkolencentrales gesloten en we gaan steeds vaker elektrisch rijden op de weg. Een overstap van 1,5 naar 3kV bovenleidingsspanning op het spoor hoort daar ook bij. Arjen Zoeteman en Fedor ten Harve van ProRail vertelden tijdens RailTech Europe 2017 in Utrecht wat de voordelen zijn van het verhogen van de spanning en wat voor maatregelen daarbij komen kijken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van RijschoolPro.nl.

8 reacties op “ProRail: treinen rijden sneller met 3kV bovenleidingsspanning”

Pascal Mulder|13.04.17|14:28

Jubelen over 3Kv… dat is als overstappen van een 2CV naar een DS. Beiden inmiddels achterhaald maar toen erg modern. Belgie ging in de jaren 30 al naar 3Kv.
Met 25Kv kan een nog veel grotere besparing behaald worden. Sluiten we aan bij de standaard en Duitsland en ERMTS kan dan gelijk doorgevoerd worden om het probleem met ABS op te lossen.
Het lijkt wel een Nederlandse oplossing; halfslachtig dus…..
Durf nu eens echt te investeren!

Arco Sierts|13.04.17|21:07

Niet de technische utopie, maar het economische optimum is wat telt. Er is bovendien helemaal geen ‘standaard’ wat betreft bovenleiding en die gaat er ook nooit komen, omdat het geen enkel nut dient – helemaal niet meer sinds de komst van de vermogenselectronica. 25KV leidt niet tot een besparing, maar tot miljardenverspilling. Een bedrag dat veel beter besteed kan worden, zowel binnen als buiten het spoor. 3KV is tegen relatief lage kosten in te voeren. Ik zeg doen.

Frank van der Weide|13.04.17|21:22

Voor de twijfelaars: verdubbeling van de spanning betekent de mogelijkheid van verviervoudiging van de energieoverdracht. Dat lijkt me ruim voldoende voor de komende -tig jaar.

sl|13.04.17|23:05

Pascal sukkeltje.

Abs bestaat niet, atb wel
Duitsland heeft geen 25 kv maar 15 kv
Europa heeft inmiddels zijn mening aangepast en verorderd dat 25 kv gewenst is opinternationale lijnen zoals de hsl en betuweroute.
Geen enkel land in europa overweegt om volledig over te stappen naar 25 kv in nederland kan het niet eens.

Jaap Blok|14.04.17|17:26

Voor nieuwe elektrificatie is 25 kV 50Hz duidelijk het beste. Denemarken en het UK bouwen diesel lijnen nu om naar 25 kV. Maar voor bestaande bovenleiding zoals in Nederland is dat kennelijk te duur en is ombouw naar 3kV= economischer. Jammer, maar 3kV= is wel stukken beter dan 1,5 kV=. Grote landen zoals Duitsland houden hun bestaande systeem allemaal. En tegenwoordig zijn meersysteem locomotieven beschikbaar. Dus heel erg is het niet dat de spanning in Europa niet standaard wordt.

G Winkel|07.06.17|23:42

3kV is ook voor buurlanden makkelijk! Duitsland heeft dan niet alleeen Poolse en Belgische buren op 3kV maar straks ook NL, dat maakt het makkelijker om met mehrsystemzüge naar NL te komen. Denk ook aan de lease-markt.

Dick.

Ivan Heerkens|03.07.18|09:11

Waarom niet gewoon traject voor traject dan upgraden? Ook al duurt het dan wel een stuk langer. maar gefaseerd invoeren lijkt me beter dan alles te gelijk. bv beginnen in limburg zodat de treinen via daar zo naar BE en DE kunnen. Of denk ik nu te makkelijk?

Antonino|02.09.19|11:55

Mij lijkt 5 of 10 kV beter in plaats van 3. Of 15 kV. Ze zeggen dat ze dat vanuit Utrecht met 1 knop kunnen doen. Doe dat dan gewoon!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.