ChristenUnie: houd ruimte vrij voor spoorlijn Utrecht-Breda
De ChristenUnie wil dat er bij de bouw van nieuwe bruggen over de snelweg A27 ruimte vrijgehouden wordt voor de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Breda. De komende vijf jaar worden de Hagesteinsebrug, de Merwedebrug en de Keizersveerbrug geheel vernieuwd. De ChristenUnie wil dat deze bruggen worden uitgevoerd met extra ruimte voor een toekomstige spoorlijn Utrecht-Breda.
Plannen voor deze spoorlijn leven al sinds 1875 en werden voor het laatst in 1999 naar de prullenmand verwezen. Altijd waren plannen voor deze spoorlijn te duur vanwege het oversteken van de grote rivieren.
Spoorlijn
“Door nu al voor te sorteren op besluitvorming en de drie bruggen extra breed te maken, wordt de spoorlijn Utrecht-Breda eindelijk een serieuze optie. Het kost relatief weinig om de bruggen extra breed te maken, maar het zal miljarden euro’s besparen zodra de overheid ooit besluit om de spoorlijn Utrecht-Breda aan te leggen. Durf met visie nu extra te investeren, anders ben je ‘penny wise, pound foolish’ “, zegt ChristenUnie Tweede Kamerlid en woordvoerder Infrastructuur Eppo Bruins.
“Grote projecten worden door de overheid vaak geïsoleerd bekeken. Daardoor wordt infrastructuur meestal duurder dan wanneer je kiest voor een slimme, integrale toekomstvisie.” De ChristenUnie heeft in de afgelopen jaren al eens erop gewezen dat de aanpassingen die nodig zijn voor aanleg van het spoortraject Utrecht-Breda ook al honderden miljoenen goedkoper hadden gekund wanneer het gecombineerd was met de verbreding van de A27.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Ik heb in het verleden brieven gestuurd over de opheldering van de toekomstige spoorlijn UT-BD jaar of 5 geleden. Maar volgens de overheid was er namelijk geen geld voor, voor een extra rechtstreekse spoorlijn. Er was ook een optie om de Fyra te laten rijden, maar ook dat leek toen van de baan. En nu komt dit onderwerp weer naar boven drijven. Ik snap zowel de overheid als de spoorbedrijven niet meer!
Een prima idee.
Voor velen nu nog niet denkbaar, over 20(?) jaar niet meer weg te denken.
Goed punt van de ChristenUnie, Utrecht-Breda, ook wel de missende link in het nederlandse spoornet zal er vroeg of laat toch komen. De HSL kon ook niet “uit” en nieuw asfalt vaak ook niet. Maar bij nieuw spoor word vaak verwezen naar de kosten baten en laat men de bredere economische impact en toename mobiliteit op lange termijn achterwegen.
Mocht de extra ruimte op de bruggen niet voor spoor benut worden dan kan het altijd nog voor nog meer asfalt of de hyperloop wanneer die komt.