Hogesnelheidstrein ICE Deutsche Bahn

EU stelt nieuwe implementatieregels voor ERTMS vast

De Europese Commissie heeft nieuwe regels voor de implementatie van het Europese spoorsysteem ERTMS vastgesteld. In 2023 dient vijftig procent van de Europese spoorcorridors uitgerust te zijn met het spoorbeïnvloedingssysteem. In 2023 zal de Commissie met een nieuw implementatieplan komen om de precieze data van de installatie op het overige deel van de spoorcorridors vast te stellen. Dat dient tussen  2024 en 2030 te gebeuren.

Het gaat om nieuwe afspraken voor de implementatie van het systeem, die implementatieregels van 2009 vervangen. Destijds spraken de Europese lidstaten af dat zes TEN-T corridors in 2020 met het Europese beveiligingssysteem zou moeten zijn uitgerust. In totaal zijn er negen TEN-T corridors, de belangrijkste spoorgoederencorridors van Europa.

Volgens de Commissie was het in 2013 al duidelijk dat de gestelde deadline niet haalbaar was. Genoemde redenen hiervoor zijn een tekort aan financiering, te weinig beschikbare ERTMS-experts, technische problemen tijdens de implementatie, een gebrek aan vertrouwen in de ‘safety case’ van het systeem en ‘weerstand’ bij nationale overheden om te veranderen.

Uitrol ERTMS

Een van de voorlopers in Europa in de implementatie is Luxemburg die al in 1999 besloot om het systeem nationaal uit te rollen. De verwachting is dat driehonderd kilometer spoor in 2017 uitgerust zal zijn met ERTMS. Ook Italië en Spanje lopen voorop in de uitrol. Beide landen investeerde aan het begin van de 21e eeuw al flink in de uitrol van het systeem op onder andere de hogesnelheidslijnen.

Denemarken heeft 2023 als laatste invoerdatum gesteld voor de invoering van het systeem op het totale hoofdnet. Denemarken implementeert Baseline 3, de meest recente set aan specificaties, op drieduizend kilometer spoor. De Europese Commissie moedigt de implementatie van Baseline 3 aan, omdat in deze versie correcties zitten van technische problemen en fouten van de vorige versie.

Vertraging

België heeft sinds 2009 ERTMS op de hogesnelheidslijnen tussen Brussel en de Duitse grens met Aken en van Antwerpen tot aan de Nederlandse grens. Na het grote spoorongeluk in Buizingen besloot België om ERTMS over het gehele netwerk uit te rollen.

Nederland heeft vorig jaar het implementatieplan aangepast. De uitrol is vertraagd en start naar verwachting vanaf 2024. Tot 2030 worden de twaalf belangrijkste spoorlijnen met het systeem uitgerust. Staatssecretaris Dijksma besloot het ERTMS-budget van 2,58 miljard euro met 250 miljoen euro te verlagen, om dit bedrag in de spoorinfrastructuur rondom Schiphol te kunnen steken. Daardoor blijft er een budget over van 2,33 miljard euro. De verwachting is dat er op een later moment opnieuw budget zal worden vrijgemaakt.

Lees ook:

Uitrol ERTMS start in 2024, vrees voor nationale versie  

Meer weten over de Europese uitrol van ERTMS? Laat je bijpraten tijdens de ERTMS-conferentie op 28 maart 2017 tijdens RailTech Europe. Bezoek de website voor meer informatie: http://www.railtech.com/railtech-2017/conference/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.