André Dul, Voestalpine Railpro, InnoTrans 2016

‘RFID-code op spooronderdelen verhoogt preventief onderhoud’

Als zoveel mogelijk spooronderdelen een RFID-code krijgen, dan neemt de beschikbaarheid van het spoor toe. Doordat de onderdelen onder andere zijn gekoppeld aan een monitoringssysteem zijn ze sneller te identificeren, kan de spoorsector beter inspelen op het storingsgedrag en verloopt de logistieke afhandeling sneller. Dat zei André Dul van Voestalpine Railpro op de InnoTrans in Berlijn. De spoorleverancier heeft een robuuste RFID tag ontwikkeld die ze voor het eerst presenteerde op de railvakbeurs.

“Aan een RFID tag (Radio Frequency Identification, red.) kun je allerlei intelligente systemen koppelen, zoals temperatuursensoren en bewegingsensoren. Dat kan bijvoorbeeld interessant zijn om het gedrag van een spoorwissel te volgen. De tag maakt het mogelijk om meer en sneller data te leveren dan nu beschikbaar is, waardoor we storingen voor kunnen zijn of sneller kunnen oplossen. Op dit moment wordt er nog vaak gehandeld op het moment dat het echt mis is en duurt het herstel soms langer omdat de defecte onderdelen eerste geïdentificeerd moeten worden.”

RFID tag

De RFID tag is hufterproof en is al van een afstand van vijf meter uit te lezen. “Dat betekent dat baanwerkers al vanaf de grond de componenten van een bovenleiding kunnen scannen. Vandaar dat we ook voor een iets grotere maat hebben gekozen. De tag kan worden uitgelezen via een GPRS-netwerk of via je  simkaart op je mobiel.” De kans dat een monteur het verkeerde onderdeel vervangt of repareert wordt hiermee flink kleiner.

Door middel van de RFID’s wordt enorm veel data verzameld, tegenwoordig ‘big data’ genoemd. “We kunnen met het gebruik van big data veel verbeteren. We weten met de huidige analyses nog onvoldoende wat er aan de hand is. Als we alle spoordata aan elkaar koppelen dan krijgen we daar beter inzicht in. Daar heeft de gehele spoormarkt baat bij.”

“Ik verwacht dat aannemers met het gebruik van RFID tags meer inzicht krijgen die gebruikt kan worden in een procescontract. De meeste kosten zitten in het oplossen van een storing op het moment dat een trein stilstaat. De aannemers doen er alles aan om dat te voorkomen. Met behulp van de informatie die mede door de RFID’s wordt verkregen, kunnen storingen sneller worden verholpen of zelfs worden voorkomen.”

Spooronderdelen identificeren

Voestalpine ondersteunt spoorbedrijven om de spooronderdelen te identificeren, zelfs naderhand wanneer de materialen worden afgedankt. De spoorleverancier heeft inmiddels duizenden materialen voorzien van een barcode en wil dit aantal gaan uitbreiden.

Meer weten over spoordata? Bezoek de Intelligent Rail Summit van 22 tot en met 24 november in het Italiaanse Napels. Ga naar de website voor meer informatie:
http://www.railtech.com/intelligent-rail-summit-2016/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.