Meten van geluidsoverlast spoor

ProRail gunt Movares Meerjaren Programma Geluid

Spoorbeheerder ProRail heeft advies- en ingenieursbureau Movares de opdracht voor het project Meerjaren Programma Geluid gegund. Het project betreft onder meer uitvoeren van conditionerend onderzoek en het ontwerpen van geluidswerende maatregelen met onder andere diverse maatregelen op gebied van ruimtelijke inpassing. Ook het bijbehorende overleg met de betrokken gemeenten valt onder dit project.

De ontwerpen dienen voor eind 2017 gereed te zijn. Het gaat hierbij om raildempers over een lengte van 185 kilometer en geluidsschermen met een totale lengte van 130 kilometer. Een raildemper is een middel om het geluid van de trein te verminderen.

De dempers worden aan de rails geklemd of gelijmd waardoor deze minder hard trillen als er een trein overheen rijdt. Verder worden er geluidmaatregelen getroffen voor achttien bruggen. In totaal is er sprake van geluidbeperkende maatregelen in zo’n tweehonderd gemeenten.

Geluidshinder spoor

De laatste twintig jaar is de mobiliteit in Nederland flink toegenomen, zowel op gebied van auto’s als treinen. De overheid wil geluidhinder voorkomen en beperken. Daarom is het Meerjarenpgramma Geluidsanering (MJPG) in het leven geroepen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hierin werkt Rijkswaterstaat aan een stillere weg en ProRail aan een stiller spoor. Movares is nauw bij beide MJPG-projecten betrokken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.