spooronderhoud, werkzaamheden

‘Contracten spooronderhoud voldoen in 2019 volledig aan de regels’

ProRail zal eind 2019 alle contractgebieden voor het spooronderhoud hebben aanbesteed. Vanaf dat moment voldoet de spoorbeheerder volledig aan de aanbestedingsregels. ProRail gaat nu de aflopende PGO-contracten opnieuw aanbesteden, daarna de OPC-gebieden en als laatste de pilotcontracten. Dat schrijft directeur Pier Eringa in een brief aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

Het dagelijks kleinschalig onderhoud aan het spoor wordt door ProRail uitbesteed aan de vier erkende aannemers Asset Rail, BAM Rail, Strukton en VolkerRail. Deze aannemers zijn, geografisch verdeeld over Nederland, in het bezit van verschillende soorten onderhoudscontracten. ProRail werkt op dit moment aan een transitie van het kleinschalige onderhoud. Enerzijds moeten alle contractgebieden worden aanbesteed volgens de geldende wet- en regelgeving, anderzijds wordt de stap gemaakt naar PGO-onderhoud.

ProRail moest vorig jaar vier onderhoudscontracten ontbinden, omdat die tegen de regels onderhands waren verlengd. De verlenging van de onderhandse gunningen van drieënhalf naar tien jaar was in tegenspraak met nieuwe aanbestedingsregels, die stellen dat alle onderhoudscontracten vanaf 2018 openbaar moeten worden aanbesteed.

Aanbestedingsregels

Staatssecretaris Dijksma stemt ermee in dat ProRail ervoor zorgt dat alle aanbestedingen eind 2019 aan de aanbestedingsregels voldoen. “Ik begrijp het dilemma van ProRail dat alle non-compliance issues nu eenmaal niet in een keer zijn op te lossen en dat ProRail graag snel de maatschappelijke voordelen van de betere kwaliteit en lagere kosten wil realiseren. Daarom steun ik de keuze voor de voorgestelde aanbestedingsvolgorde”, valt in haar brief aan de Tweede Kamer te lezen.

Om de spoorsector kennis te laten maken met het Prestatie Gericht Onderhoud is er een opleidingsprogramma gestart dat wordt gefinancieerd door ProRail. De inhoud van de opleidingen is in samenspraak met de aannemers ontwikkeld. De nieuwe opleidingen worden ingebed in het Rail lnfra Opleidingsinstituut (RIO).

Onderhoudsgebied

Verder werkt ProRail in nieuwe PGO-gebieden met een ‘project start-up om’ een goede samenwerking te bewerkstelligen. Daarnaast zijn er doorlopend contractevaluaties met de tracémanagers en de aannemers van de onderhoudsgebieden. Een van de doelen is om de onderhoudscontracten verder te professionaliseren.

“ProRail is er alles aan gelegen om in een zo hoog mogelijk tempo heel het kleinschalig spooronderhoud aanbesteed te hebben. Gedurende het transitieproces wordt gemonitord hoe goed de markt deze opschaling kan absorberen en hoe effectief risicobeheersmaatregelen zijn zodat eventueel tijdig bijgestuurd kan worden”, aldus Eringa.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Contracten spooronderhoud voldoen in 2019 volledig aan de regels’”

Antoine Berben|14.07.16|15:02

Alweer een bewijs voor ERINGA’s ongeschiktheid als opperhoofd bij Pro Rail, oorspronkelijk zouden alle contracten al per begin van 2018 in orde moeten zijn maar daar komt dus nu zo maar alweer een jaar bij.
Op wat voor een wolk leeft deze man door maar te blijven denken dat hij het goed doet bij deze organisatie?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.