PLC Interlocking, HIMA

Toename van open beveiligingssystemen op Nederlandse spoor

Het Nederlandse spoor wordt op vele plaatsen nog beveiligd door traditionele B-relais beveiligingssystemen. ProRail is langzaam maar zeker de verouderde beveiligingssystemen door modernere varianten aan het vervangen, waaronder het open systeem PLC Interlocking. Dat gebeurt op dit moment ook bij spoorprojecten in Coevorden en Hardenberg.

Movares ontwikkelde enkele jaren geleden samen met ProRail het beveiligingssysteem PLC interlocking als onderdeel van het Venti-project. De bedrijven haalden de hardware van leverancier HIMA en ontwikkelden het systeem door voor de Nederlandse spoorsector. In het Venti-project zijn ook de ontwerpvoorschriften gemaakt. PLC Interlocking is een open systeem. Daardoor kan ProRail het systeem door meerdere bedrijven laten ontwerpen en bouwen, maar ook laten wijzigen en onderhouden.

Treinbeveiligingssysteem

PLC Interlocking is een treinbeveiligingssysteem dat ervoor zorgt dat het treinverkeer veilig verloopt. Een treindienstleider stelt de rijweg voor een trein in en brengt daarbij de wissels in de juiste positie. PLC Interlocking controleert daarbij of de wissels in de juiste positie staan en de rijweg vrij is.

Ferdi van den Brûle van HIMA: “ProRail was van plan opdrachten te geven om alle B-relais te vervangen door elektronische systemen (Mistral). Movares zou in eerste instantie alleen kennis leveren, maar ProRail vroeg de ingenieursbureau’s later om met een alternatieven te komen. Frits Makkinga van Movares is toen met HIMA in contact gekomen, waarna is bekeken of ons product ook toepasbaar zou kunnen zijn voor de spoorsector.” Zo is het alternatief ‘PLC Interlocking’ ontstaan.

PLC’s

PLC’s (programmable logic controllers) worden in de procesindustrie veel voor veiligheidsfuncties gebruikt bijvoorbeeld bij raffinaderijen, chemische fabrieken en in de auto-industrie. Dat gebeurde tot die tijd ook met PLC’s van HIMA, totdat men zich realiseerde dat deze systemen ook goed in de spoorsector toepasbaar konden zijn.

“Wij zijn toen samen met Movares naar de normen gaan kijken. Daar bleken weinig verschillen in te zitten. Je hebt bijvoorbeeld de veiligheidsnorm SIL3 bij de procesindustrie. Het bleek dat de procesindustrie zelfs een extra criterium had. We zijn toen gaan kijken hoe we aanpassingen konden maken zodat het systeem geschikt
zou zijn voor de spoorsector. Technisch waren er geen beperkingen. Het zat hem meer in de procedures. Uiteindelijk voldeed het systeem aan Cenelec SIL4.”

Introductie systeem

“Movares heeft zijn nek uitgestoken om dit systeem in de Nederlandse spoorsector te introduceren. Uiteindelijk is de unsollicited proposal voor dit systeem goedgekeurd door ProRail. Nu kunnen projecten dit product uit de catalogus van ProRail halen.”

ProRail heeft voor de spoorprojecten in Hardenberg en Coevorden voorgeschreven dat PLC Interlocking dient te worden toegepast. Dit deed de spoorbeheerder om de ingenieursbureaus Arcadis en Sweco, die het project gegund kregen, ervaring met dit systeem te laten opdoen.

Spoorprojecten

In Coevorden wordt onder andere gewerkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de Euroterminal en de aansluiting met de Bentheimer Eisenbahn. In Hardenberg wordt het spoor aangepast zodat de trein tussen Almelo en Mariënberg straks door kan rijden naar Hardenberg. Bij beide projecten wordt het huidige beveiligingssysteem vervangen door PLC Interlocking.

Frits Makkinga van Movares: “De ingenieursbureaus bestellen de PLC’s volgens de bestellijst van ProRail bij HIMA. Vervolgens ontwerpen de ingenieursbureaus de PLC’s voor de specifieke spoorlocatie volgens de ontwerpvoorschriften van ProRail.”

Lees ook:

Nieuw open beveiligingssysteem beschikbaar voor spoormarkt

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.