Stationsmeubilair Barneveld Zuid, foto: ProRail/Jeroen Poortvliet

Provincie Groningen krijgt nieuw stationsmeubilair

Groningen is de eerste provincie in Nederland waar alle stations nieuw stationsmeubilair krijgen. De eerste meubels worden dit jaar al op enkele stations geplaatst. Eind volgend jaar zullen alle stations in de provincie met nieuwe, comfortabele wachtruimtes en bankjes zijn uitgerust.

De nieuwe wachtruimtes met nieuwe banken zijn comfortabeler dan de huidige en beschermen reizigers beter tegen regen en wind. ProRail hoopt met het verbeteren van de voorzieningen op regionale stations meer mensen stimuleren om de trein te nemen. Om dit te bereiken werkt de spoorbeheerder in het project ‘Facelift Noordelijke Stations’ samen met de provincie Groningen, NS Stations, Arriva, gemeenten en de regio Groningen-Assen.

Naast de verbetering en vervanging van de wachtruimtes zijn er meer fietsenstallingen bij stations gekomen en is het aantal P+R-voorzieningen uitgebreid. Ook zijn de stations met dynamische reisinformatie uitgerust.

Facelift Noordelijke Stations

Het project ‘Facelift Noordelijke Stations’ wordt betaald uit het Regiospecifiek Pakket (RSP). Dit zijn de compensatiegelden voor het niet-doorgaan van de Zuiderzeelijn. De provincie Groningen stelt uit de gelden ruim drie miljoen euro beschikbaar voor de make-over van de stations. Daarnaast neemt ProRail ook een deel van de kosten voor haar rekening.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Provincie Groningen krijgt nieuw stationsmeubilair”

Rene Warnders|07.04.16|18:08

Ik vraag mij of het geld vanuit de compensatiegelden van de Zuiderzeelijn hier voor bedoeld is. Aan infrastructuur naar het Noorden zelf wordt immers niets verbeterd. Mij lijkt het meer voor de hand liggend om bijvoorbeeld de infrastructuur rond station Hoogeveen en Meppel zodanig aan te passen zodat er met 140 km/h doorheen gereden kan worden. Of een extra tracé zodat passagierstreinen richting Groningen, vanaf station Zwolle altijd strikt gescheiden van het goederenvervoer kunnen rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.