Spoorstaaffrees, Voestalpine Railpro

Voestalpine Railpro installeert speciale spoorstaaffrees

Voestalpine Railpro gaat dit jaar een speciale spoorstaaffrees installeren om de ontkoolde bovenlaag van spoorstaven te verwijderen. Het spoorbedrijf neemt de machine op 1 januari 2017 in gebruik in het Rail Service Centrum in Hilversum, dat hiervoor wordt uitgebreid. Vanaf 1 juli 2016 staat ProRail niet meer toe om spoorstaven onbehandeld in de spoorbaan te plaatsen.



Bij het productieproces van spoorstaven ontstaat aan de buitenzijde een laag waarvan de staalstructuur is veranderd, de ontkoolde bovenlaag. “Als de ontkoolde bovenlaag niet wordt verwijderd, dan wordt deze ingereden in de spoorstaaf en loopt deze schade op. Door de ontkoolde bovenlaag eraf te halen krijgt de spoorstaaf een lange levensduur”, legt Wouter Lampe van Voestalpine Railpro uit. “Nu wordt de ontkoolde bovenlaag, na inbouwen door de aannemer, nog door middel van een slijptrein verwijderd. Maar door allerlei logistieke problemen gebeurt dit lang niet altijd of niet op tijd.”

Spoorstaaffrees

Bijzonder aan de spoorstaaffrees van de spoorleverancier is dat de frees de ontkoolde bovenlaag vooraf symmetrisch in een fabriek verwijdert. “De rijrichting van de trein, die de spoorstaaf naar de plek van de werkzaamheden brengt, is bepalend voor de manier waarop de spoorstaaf moet liggen. Het voordeel van symmetrisch frezen is dat je de spoorstaven aan beide kanten kunt berijden.”

“Voor spooraannemers die eenzijdig gefreesde spoorstaven bestellen, is de richting van aanvoer in het werk essentieel. Deze richting is niet altijd goed te voorspellen als de trein door onvoorziene omstandigheden wordt omgeleid. Als de spoorstaaf symmetrisch gefreesd is, dan maakt het niet uit hoe het in de baan wordt gelegd en vanuit welke richting deze bereden wordt”, vertelt de spoorexpert. “Wij zijn de enige leverancier in Nederland die de ontkoolde bovenlaag van spoorstaven verwijdert en de enige in Europa die in één bewerking symmetrisch kan frezen.”

Productieproces

ProRail schrijft vanaf 1 juli 2016 voor dat spoorstaven alleen nog maar mogen worden toegepast als ze voor inbouw ontdaan zijn van de ontkoolde bovenlaag. Daarbij dient minimaal 0,7 millimeter te worden gefreesd met een symmetrisch profiel. ProRail vindt het niet wenselijk dat door de ontkoolde bovenlaag de kwaliteit van de spoorstaaf sneller achteruitgaat en heeft daarom besloten om het preventief frezen verplicht te stellen.

Voestalpine Railpro kan vanaf 1 juli 2016 de gefreesde spoorstaven leveren. Deze worden besteld bij diverse producenten in Europa en wordt in eerste instantie gefreesd bij een zusterbedrijf van Voestalpine in Duitsland. “De spoorstaven moeten daar twee keer door de machine omdat ze daar geen symetrische frees hebben.” Vanaf 1 januari 2017 freest de spoorleverancier zelf spoorstaven frezen in het Rail Service Centrum in Hilversum. 


Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Voestalpine Railpro installeert speciale spoorstaaffrees”

John Hogaarts|31.03.16|12:24

Hoe gaat dit dan met tongbewegingen en passtukken met lijmlas. Worden deze dan ook eerst gefreesd.

voestalpine Railpro|31.03.16|20:54

Jazeker, tongbewegingen en passtukken worden ook gefreesd.

Albert Bolink|15.04.16|02:51

Rail Service Centrum in Hilversum , is dat de nieuwe naam voor Materiaaldepot Crailo ? Mvg: Albert Bolink

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.