Programma Vervanging Treinbeveiliging Movares NS trein

ProRail maakt gunningen groot treinbeveiligingsproject bekend

Movares, Verebus en Arcadis hebben opdrachten binnengehaald die onderdeel uitmaken van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT), een van de grootste treinbeveiligingsprojecten in Nederland. Hierin worden onder andere traditionele relaisbeveiligingssystemen vervangen door moderne interlocking-systemen. De opdrachten hebben een totale waarde van ongeveer 30 miljoen euro.

ProRail besteedde voor het programma vier corridors aan; Limburg Zuid met onder andere de emplacementen Sittard en Roermond, Limburg Noord (Maaslijn van Nijmegen tot Venlo), Weert en omgeving en het Gooi. Movares haalde daarbij twee van de vier opdrachten binnen met een totale waarde van 12 miljoen euro. Verebus en Arcadis verwierven ook ieder een opdracht met een waarde van respectievelijk 7,5 en 10 miljoen euro.

Treinbeveiliging

Movares gaat de treinbeveiliging op de corridors Limburg Zuid, met onder andere de emplacementen Sittard en Roermond, en het Gooi vervangen. Movares ontwerpt en realiseert de treinbeveiliging en treedt op als hoofdaannemer. Ook is het bedrijf verantwoordelijk voor de aanleg van een nieuw relaishuis en het opleveren van de buitenelementen, zoals seinen, relaiskasten, treindetectie, ATB, retourverbindingen, kabels en leidingen.

Henk Bongers van Movares: “De elektronische interlocking maakt het eenvoudiger configureerbaar en zorgt dat er meer informatie beschikbaar is door monitoring op afstand. Bovendien hebben de interlocking-systemen een heel hoge beschikbaarheid.”

Jacco Buisman van Movares en Patrick Buck van Movares ondertekenen het PVT-contractJacco Buisman van Movares en Patrick Buck bezegelen de contracten.

Gunning

Verebus verwierf het perceel Weert en omgeving, waarbij het spoorbedrijf op het baanvak Eindhoven-Roermond aan de slag gaat. “Een prachtig project voor de combinatie Verebus Engineering en VolkerRail en partners Two-B engineering, B-Next.nl Telecom Solutions en Alstom”, laat Jakob Scholten van Verebus weten.

”In dit project zullen in en rondom Weert een viertal nieuwe relaishuizen worden gebouwd, voorzien van alle gebouwgebonden installaties.” Halverwege 2018 worden de traditionele relaisbeveiligingssystemen vervangen door de elektronische variant  iVPI-interlocking, en is de installatie volledig geüpgrade naar de huidige voorschriften.


Jacob Scholten van Verebus en Patrick Buck van ProRail tekenen contract voor Programma Vervanging Treinbeveiliging
Jakob Scholten van Verebus en Patrick Buck van ProRail nemen de opdracht door.

Programma Vervanging Treinbeveiliging

Arcadis won het perceel Limburg Noord met een waarde van 10 miljoen euro. Hierbij gaat het ingenieursbureau de treinbeveiliging van de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo vervangen.

Het Nederlandse spoor wordt op vele plaatsen nog beveiligd door traditionele relaisbeveiligingssystemen. ProRail startte voor de vervanging van deze systemen het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT) waarbij nu de eerste vier corridors zijn aanbesteed. Deze projecten worden in de periode 2016-2018 uitgevoerd. In het project worden de relaishuizen, treinbeveiligingssystemen en kabels vervangen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.