Autofabriek VDL Nedcar in Borne

Limburg wil automotive bedrijven in Born per spoor ontsluiten

De Provincie Limburg is een onderzoek gestart naar de mogelijkheid om autofabriek VDL Nedcar en andere automotive bedrijven in Born per spoor te ontsluiten. De provincie wil dat er een aansluiting op de naastgelegen spoorlijn Roermond-Maastricht komt om het groeiende aantal nieuwe auto’s af te kunnen voeren. Dat blijkt uit een nota van Gedeputeerde Staten.

De provincie wil vanwege het economisch belang de positie van de autofabriek versterken. Ze wil dat VDL Nedcar een spooraansluiting krijgt en verwacht dat daarmee de werkgelegenheid binnen het bedrijf toeneemt. Gedeputeerde Twan Beurskens: “Het provinciebestuur zet sterk in op de maakindustrie in Limburg. Uiteraard faciliteren we dan VDL Nedcar waar het maar kan.”

Spooraansluiting

De provincie verwacht dat bij de productie van 400.000 auto’s per jaar het aantal arbeidsplaatsen bij de autofabrikant van 2500 naar 8000 zal toenemen. Bij deze aantallen voertuigen is het nodig om aan de oostzijde van het VDL Nedcar-terrein een terminal te maken.

Movares en Logitech werkten in een studie naar de spooraansluiting drie varianten uit. De eerste twee varianten betreffen robuuste verbindingen op het hoofdspoor bij Nieuwstadt. De derde variant is een afgeslankte aansluiting. De derde optie wordt verder uitgewerkt vanwege de geringere effecten op de omgeving en lagere kosten. De kosten van de derde variant worden geschat op 22 miljoen euro, de robuuste verbindingen 32 miljoen euro.

Realisatie

In de planning van dit project is realisering van de spooraansluiting en de terminal voorzien in het derde kwartaal van 2019. De provincie werkt in deze plannen samen met het Rijk en de gemeenten Sittard-Geleen en Echt-Susteren en heeft al aangegeven de voorbereidingskosten van 750.000 euro te willen betalen.

Sinds de overname van NedCar door de VDL Groep in 2012 werken de overheden nauw samen met VDL Nedcar om de continuïteit van de autofabriek te waarborgen. Zo is vorig jaar al een traject gestart om de productiefaciliteiten uit te kunnen breiden op de locatie Pasveld aan de Noord-Westzijde van het fabrieksterrein. Daarnaast wordt een ontwikkelvisie gemaakt voor het gebied Wolfrath-Oost ten noorden van de fabriek.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.