Computersysteem Kijfhoek risico voor spoorgoederenvervoer

Het computersysteem van de verkeersleidingspost Kijfhoek van ProRail is van onvoldoende niveau en vormt een risico voor de dienstverlening van het goederenvervoer. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Gartner. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van ProRail-directeur Pier Eringa. Eringa wilde dat het ICT-systeem van ProRail werd doorgelicht nadat vorig jaar twee computerstoringen het treinverkeer op Utrecht Centraal lange tijd platlegde.

Gartner geeft aan dat het mogelijk om vanuit verkeersleidingspost Kijfhoek uit te wijken naar een andere post. Maar door de staat van het datacentrum van Kijkhoek vormt dit voor andere posten een risico. Dat komt onder meer omdat de uitwijkperiode langer duurt dan normaal.

ProRail heeft naar aanleiding van het onderzoek al diverse maatregelen genomen ter verbetering van de ICT op Kijfhoek. Vorige week zijn de computers op de verkeersleidingspost vervangen. Ook is de post uitwijkbaar gemaakt en is dit met een oefening getest. Volgens de spoorbeheerder wordt de computerruimte nog dit jaar vernieuwd.

Computersysteem

Op het computersysteem van Kijkhoek na zijn de ICT-systemen van ProRail op orde. “ProRail heeft het afgelopen decennium aanzienlijke vooruitgang geboekt. De ICT-systemen en dienstverlening kennen door eerdere maatregelen een laag risicoprofiel en zijn robuust”, aldus het onderzoeksbureau.

Tien jaar geleden was het ICT-systeem van ProRail niet robuust genoeg, stelt Gartner. Er traden veel Trein Aantastende Onregelmatigheden (TAO’s) op door ICT-storingen. Daarnaast waren er geen mogelijkheden om uit te wijken naar andere verkeersleidingsposten.

 Volgens Gartner heeft ProRail de afgelopen jaren een ‘professionaliseringsslag’ gemaakt om de robuustheid van de dienstverlening te verbeteren.

Projectbeheersing

“Dit heeft geleid tot een substantiële daling van het aantal TAO’s, een toename van de projectbeheersing en een ICT-organisatie die zich op de gemiddelde marktnorm bevindt.” Het aantal TAO’s in 2015 is slechts 14 procent van het aantal TAO’s in 2007.

Eringa is tevreden over de uitkomsten van het onderzoek: “Net zoals de treinen moeten blijven rijden, moet onze ICT blijven functioneren. Dag en nacht. Weer of geen weer. Een check-up is dan geen luxe, maar pure noodzaak.”

Verbetering ICT

Volgens ICT-directeur Henk Bothof heeft ProRail de afgelopen jaren hard gewerkt aan de verbetering van de ICT. Zo is veel software verbeterd en zijn computers en netwerken vervangen en dubbel uitgevoerd om het aantal verstoringen zoveel mogelijk te verkleinen. Wat niet betekent dat er nooit meer ict-storingen kunnen voorkomen.

Bothof: “We werken continu aan het verbeteren van onze ICT en nemen daarbij het advies van Gartner zeker mee. Kijfhoek heeft daarbij onze prioriteit: nog dit jaar zal daar de computerruimte worden vernieuwd. Daarbij wil ik overigens graag benadrukken dat de systemen zelf goed in orde zijn. Reeds vorige week zijn alle computers op de verkeersleidingspost Kijfhoek vernieuwd. Daarnaast is Kijfhoek ‘uitwijkbaar’ gemaakt en is recent met een oefening de werking ervan aangetoond. In geval van een grote storing op Kijfhoek, bijvoorbeeld in het computercentrum, kan de Post Kijfhoek binnen een aantal uren door de uitwijkpost worden overgenomen.”

Lees ook:

Extern bureau gaat stresstest uitvoeren op ICT van ProRail

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.