Treinen passeren op station Den Haag Centraal, foto: ProRail/Rob van Esch

Financieel tekort bij spoorproject PHS neemt toe

Het financieel tekort bij Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) dreigt nog hoger op te lopen dan eerder was berekend. Het tekort van 84 miljoen euro kan mogelijk uitkomen op 323 miljoen euro. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma aan de Tweede Kamer gemeld.

De oorzaken van het mogelijk tekort ligt voor een groot deel bij het niet behalen van een bezuinigingsopdracht van het kabinet Rutte I. Er werd gedacht dat er geld kon worden bespaard met een vereenvoudiging van het omgevingsrecht, het toepassen van publiek-private samenwerking en minder bovenwettelijke inpassingsmaatregelen. Dat is niet gelukt.

Financiële tegenvallers

Eerder werd al bekend dat er een tekort was van minstens 84 miljoen euro waren bij het project DoorStroomStation Utrecht, onderdeel van Programma Hoogfrequent Spoor. Uit nieuw onderzoek blijkt dat dit waarschijnlijk veel hoger is.

De treinen gaan bij Station Utrecht Centraal via vaste sporen en vertrekperrons rijden. Daarvoor moeten de sporen in rechte banen worden gelegd, die vrij van elkaar komen te liggen. Treinen krijgen daardoor vaste vertrek- en aankomstperrons waardoor ze in toekomst sneller binnen kunnen komen en vertrekken. Het doel van PHS is om treinen vaker te laten rijden op de drukste spoortrajecten in Nederland, ook wel ‘spoorboekloos reizen’ genoemd.

Programma Hoogfrequent Spoor

Dijksma laat ProRail onderzoeken welke extra besparingen mogelijk zijn om het tekort zoveel mogelijk te beperken. Daarover vindt overleg plaats met NS en de goederenvervoerders. Een extern bureau gaat de cijfers valideren. Ook schakelt de staatssecretaris de auditdienst Rijk in om vast te stellen of er extra maatregelen nodig zijn om de financiële beheersing van PHS te verbeteren.

PHS is al meerdere keren uitgesteld. Het is de bedoeling dat eind 2017 iedere tien minuten een intercity gaat rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, maar het is nog maar de vraag of dat gaat lukken. Amsterdam – Eindhoven is het eerste traject waar PHS wordt toegepast. Daarna volgen andere spoortrajecten. Het is de bedoeling dat treinen in 2028 met hoge frequenties op de PHS-trajecten rijden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.