BAM Rail, werkzaamheden, Utrecht, Nieuwegein

Aannemers stappen naar rechter vanwege aanbesteding spoorcontracten

Strukton Rail, BAM Rail en VolkerRail hebben een kort geding aangespannen tegen ProRail waarin ze uitstel eisen van aanbesteding van het spooronderhoud. ProRail gaat binnenkort drie gebieden aanbesteden waar deze aannemers op dit moment werkzaam zijn. Dat gebeurt volgens het contractmodel PGO (Prestatie Gericht Onderhoud). ProRail dient volgens de aannemers eerst een beter beeld te krijgen van de staat van het spoor, voordat het onderhoud kan worden aanbesteed.

Volgens de aannemers is het niet mogelijk om met een goed bod te komen, omdat het onduidelijk is welke risico’s er zijn in een bepaald gebied doordat de informatie over onderdelen in het spoor onvolledig is. “Wij zijn niet tegen PGO, maar we vinden dat als we voor deze manier aanbesteden kiezen, dat er eerst een aantal wijzigingen moeten plaatsvinden in PGO”, aldus een woordvoerder van een van de spooraannemers. ProRail geeft aan geen “inhoudelijke mededelingen te willen doen in de lopende rechtszaak”.

Transitiefase

Voordat spooraannemers zich inschrijven op een aanbesteding mogen zij ter plaatse gaan in een bepaald gebied om het spoor te bekijken. Daarnaast krijgen zij data van spooronderdelen in dit gebied van ProRail. Volgens de aannemers geeft deze informatie echter geen goed beeld van de conditie van spooronderdelen en lopen zij hierdoor financiële risico’s.

ProRail is op dit moment bezig met het programma SpoorData, waarin de data over de staat onderdelen in het spoor worden geïnventariseerd en toegankelijk gemaakt voor alle spoorse partijen. Voorheen was deze data in handen van de spooraannemers. ProRail wil dat alle spoorbedrijven hun bedrijfsactiviteiten uiteindelijk baseren op dezelfde informatie. Dit is nodig om foutgevoeligheid te beperken, maar ook om een gelijk speelveld te creëren voor de diverse spoorpartijen. Omdat de spoorbeheerder op dit moment in een transitiefase zit, waarbij alle data in kaart gebracht worden, is nog niet alle informatie in SpoorData geactualiseerd.

Prestatie Gericht Onderhoud

De spoorsector is op dit moment in een overgangsfase van de output proces contracten (OPC) naar prestatiegericht onderhoud-contracten (PGO). Op dit moment wordt er in 11 van de 20 toekomstige onderhoudsgebieden volgens de PGO-methode gewerkt. Op dit moment komen de nieuwe onderhoudsgebieden stuk voor stuk op de markt via een openbare aanbesteding. Het is de bedoeling dat in 2018 alle nieuwe contracten voor spooronderhoud openbaar worden aanbesteed.

De spoorsector werkt inmiddels al met PGO 3.0, de derde versie van het contractmodel voor het spooronderhoud. ProRail en de spooraannemers hebben de afgelopen jaren input gegeven om deze manier van aanbesteden van het spooronderhoud verder te verbeteren. Volgens ProRail zijn de resultaten in de gebieden waar met PGO-contracten wordt gewerkt goed. “Er is een dalende trend in het aantal storingen op het spoor en in de gebieden waar wij volgens de nieuwe methode werken. Ook blijkt dat storingen sneller worden opgelost.”

De rechtbank doet op 21 december uitspraak in deze zaak.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Aannemers stappen naar rechter vanwege aanbesteding spoorcontracten”

John Hogaarts|20.11.15|17:30

Ik vraag mij dan af waar al die gegevens zijn gebleven die we vroeger moesten opnemen als er een nieuw wissel of puntstuk was geplaatst. Wat lag er in de baan en wat kwam er nieuw in. (uit de weg/in de weg) Als er vroeger een passtukje was gezet of spoorstaaf vervangen moesten we dit opnemen van welke fabriek, bouwjaar, lengte etc. en deze gegevens gingen dan via de beheerder naar onze eigen administratie en Prorail. Ook na vernieuwingswerken werd er van alles opgenomen door de beheerders.

Tjeerd Meere|21.11.15|17:27

Toen NS haar eigen onderhoudsdiensten “verkocht” in onder den besten spoordirecteur die naar de beurs wou is er teveel bezuinigd voor mooie cijfers. NS-Infra is verdeeld onder deze 3 aannemers Zat directeuren,managers en adviseurs. Er wordt veel gesproken over het spoor maar dagelijks gewoon mannen stand bye in de grindbak lossen meer op vrienden. Beheerders van een stukje weg. Op papier zal het allemaal nog wel kloppen. Het wij gevoel is ouderwets zeker?

Antoine Berben|26.11.15|18:18

Eigenlijk begrijp ik dit verweer van de spooraannemers niet aangezien er zo al in 11 van de 20 regionale gebieden blijkt te kunnen worden gewerkt.
Daarnaast is hier volgens mij ook heel gewoon sprake van ondernemersrisico wat nog eens te meer geldt aangezien het hier op gespecialiseerde bedrijven gaat die al jaren in deze branche actief zijn.
Wat mij betreft mag de rechter deze eisen afwijzen.

Paul Kruit|27.11.15|06:16

Als zowel ProRail en de heren ondernemers hun werk in het verleden goed gedaan hebben.
Dan is er binnen de spoorbranche al bij de diverse spooraannemers een database aanwezig over de betreffende baanvakken die nu al in onderhoud zijn bij deze spooraannemers. het probleem zit hem in het feit dat deze spooraannemers elkaars concurrent zijn en dus niet alle informatie willen delen.

Paul Kruit|27.11.15|06:17

Dat ProRail nu pas gaat inventariseren is dus een teken dat ze al geruime tijd hebben liggen te slapen ( aannemer levert zeer regelmatig voldoende data aan ).Het risico dat een spooraannemer loopt is dat bij overname contract er wellicht te weinig tijd is voor een nulmeting.De verantwoordelijkheid voor een goede gemeenschappelijke database ligt dan ook bij ProRail!

Paul Kruit|27.11.15|06:18

Je kunt van een aannemer ondanks dat hij even mag gaan kijken in het spoor ( zo kan dat niet werken heren)niet verwachtten dat hij alle risico’s zo kan inventariseren.Daarbij zal de con-collega ook maar beperkt medewerking verlenen op “zijn “grondgebied.Je kunt het niet op ondernemers risico gooien, dit zou betekenen dat de aannemer al het risico voor achterstallig onderhoud ( dit is zeker aanwezig door de beperkte buitendienststellingen )op zich moet nemen.

Paul Kruit|27.11.15|06:18

Dus eerst alles laten inventariseren door ProRail, deze levert data aan, aan de aannemers, op basis van deze gegevens pas inschrijven op de PGO contracten ( zo weten alle spooraannemers hetzelfde over de betreffende baanvakken ) , dit geeft eerlijke concurrentie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.