hitteschouw, spoor, rails, Strukton Rail

Mansveld: inspecties om staat spoor in kaart te brengen

ProRail gaat inspecties uitvoeren in het spoor om te beoordelen of onderdelen in het spoor aan vervanging toe zijn. Dit doet zij om de informatie in de database hierover te actualiseren. Dat meldt staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur in beantwoording van Kamervragen over een onderzoeksrapport van PwC. De onderzoekers stelden onder meer vast dat  ProRail’s assetdatabase geen actueel beeld geeft van welke spooronderdelen aan vervanging toe zijn of waarvan de vervanging is uitgesteld.

Volgens de staatssecretaris is er geen sprake van directe veiligheidsrisico’s. Bepaalde onderdelen in het spoor zijn nog niet vervangen, omdat ze met een “conservatieve levensduur” zijn opgenomen in de assetdatabase. Daardoor zouden ze in de praktijk langer mee kunnen dan in de database is aangegeven. Ze stelt dat er op tijd wordt begonnen met een inspectie om te beoordelen of vervanging nodig is.

Tegenvallers

PwC waarschuwt dat het uitstel van vervanging in de toekomst kan leiden tot hogere kosten. Volgens het onderzoeksbureau moet er daarbij rekening gehouden worden met tegenvallers van tussen de 340 miljoen en 1540 miljoen euro in de periode tot en met 2028. “De reden voor deze grote bandbreedte is dat PwC niet kon vaststellen welk deel van de assets met een vervangingsdatum in het verleden in de assetdatabase van ProRail ook daadwerkelijk een risico vormt”, zegt Mansveld.

“Een deel van deze assets is namelijk mogelijk al vervangen maar nog niet geactualiseerd in de database. Een ander deel is mogelijk niet vervangen, maar wel opgenomen in de productieplannen om op korte termijn te worden vervangen”, aldus de bewindsvrouw.

SpoorData

ProRail werkt op dit moment aan het programma SpoorData. Dit programma moet er voor zorgen om data over het spoor betrouwbaar en toegankelijk te maken voor de spoorbeheerder en de spooraannemers en zo optimaal bij te dragen aan de prestatie van plannen, ontwerpen, bouwen, beheren en besturen van de infrastructuur. ProRail wil dat alle spoorbedrijven hun bedrijfsactiviteiten uiteindelijk baseren op dezelfde informatie.

Omdat de spoorbeheerder op dit moment in een transitiefase zit, waarbij alle data in kaart gebracht worden, is nog niet alle informatie in SpoorData geactualiseerd. ProRail rapporteert begin 2016 aan het ministerie over de actualisatie van de status van de spooronderdelen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Mansveld: inspecties om staat spoor in kaart te brengen”

Lodie de Bruin|22.10.15|13:15

als er nieuwe contracten worden afgesloten, wordt er geld beschikbaar gesteld om de infra weer op de 0 lijn te krijgen. om voor het volgende contract niet met achterstallig onderhoud te moeten beginnen. m.i. kun je deze miljoenen bij de aannemer in het contract laten opnemen, zodat er gedurende de gehele looptijd voldoende middelen aanwezig zijn, om achterstallig onderhoud te voorkomen en niet weer met extra kosten te worden geconfronteerd. en dit werk ook gespreid kan worden uitgevoerd.

Fred Bompa|22.10.15|13:53

Hoe kan het in godsnaam na al die jaren Prorail zo zijn dat ze NOG steeds niet weten hoe het spoor er bij ligt.Werkt goed hoor zo’n overkoepelende organisatie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.