Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu, debat Tweede Kamer over ProRail

Positie Mansveld nog niet veilig, Kamer eist verder inzicht in financiën ProRail

Een extern bureau gaat een onderzoek doen naar de boekhouding van ProRail en staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur dient verder inzicht te geven in de financiële situatie van de spoorbeheerder. Dat is de uitkomst van een urenlang durend debat tussen de staatssecretaris en de Tweede Kamer dinsdag. Hoewel een motie van wantrouwen door de PVV niet werd gesteund, is Mansveld’s positie nog niet veiliggesteld. Ze heeft tot eind oktober om de benodigde informatie te leveren. Daarna moet ze opnieuw in de Tweede Kamer verschijnen.

De bewindsvrouw moest dinsdag uitleg geven in de Tweede Kamer over interne rapporten van ProRail, waaruit blijkt dat grote tekortkomingen zijn in de financiën en het beheer van projecten. Door het ontbreken van regels voor het eigendom van contracten, gecombineerd door gebrekkige monitoring en onvoldoende functiescheiding is er bovendien risico dat er fraude wordt gepleegd. De oppositie vroeg tijdens het debat naar een financieel tekort van 1,1 miljard euro voor de komende jaren, waar één van de rapporten melding van doet. Mansveld stelde dat het om 475 miljoen euro gaan, maar ze kon niet duidelijk uitleggen waar het verschil hem in zat.

Rapport

Dagblad De Telegraaf kreeg deze rapporten in handen en publiceerde erover. Mansveld weigerde het stuk met de Tweede Kamer te delen, omdat het volgens haar om interne informatie ging van ProRail. Toen de krant de stukken daarna bij een ander artikel plaatste, stuurde de bewindsvrouw deze alsnog naar de Kamer.

“De president-commissaris (Hans Alders, red.) heeft aangegeven dat hij het niet noodzakelijk vond om de stukken te verstrekken vanwege hem moverende redenen. Vanmiddag heb ik hem verzocht om ze toch te sturen. Toen heeft hij dat ook gedaan. Ik vind dat deze stukken bij de bedrijfsvoering van ProRail horen. Ik denk dat het geen goed totaalbeeld geeft van de organisatie. Het besluit van mij is dat ik dit bij hoge uitzondering heb toegestuurd omdat hierover gepubliceerd is.”

Aandeelhouder ProRail

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vroeg de staatssecretaris of president-commissaris Alders van ProRail de juridische mogelijkheid heeft om dingen niet te sturen. “Nee, dat heeft hij niet.” Volgens Mansveld heeft de keuze om de stukken niet op te vragen te maken met haar positie als aandeelhouder van ProRail. “Als aandeelhouder sta ik verder af van de dagelijkse operatie. Ik stuur ProRail via de concessie aan. Ik denk dat er zeer accuraat is omgegaan met dit rapport. Het bevond zich waar het hoorde, in de organisatie.”

De oppositie nam daar geen genoegen mee. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven: “Heeft zij geen aandrang gehad om dat rapport te lezen? Ik ben echt stomverbaasd.”

Raad van commissarissen

De PVV ging zelf zo ver om de hele verandering in de samenstelling van de raad van commissarissen bij ProRail, die door Mansveld zijn aangesteld, ter discussie te stellen. PVV-Kamerlid Barry Madlener: “Het lijkt erop dat de hele kritische commissarissen zijn verdwenen. De heer Alders, uw partijgenoot, is nu gebleven. De commissaris die er nu zit en die zegt ‘houdt dat rapport maar onder de pet’, die zit er nog.” Mansveld: “Er is geen sprake van dingen onder de pet houden.”

CDA-Kamerlid Martijn van Helvert vroeg zich af “hoe het toch mogelijk is” dat dat de staatssecretaris het rapport niet heeft ingezien en alleen mondeling heeft besproken. Volgens de staatssecretaris was de goedkeuring door de accountant voor haar voldoende. De oppositie bestreed dit en stelde dat het duidelijk is dat er al langere tijd financiële problemen waren bij de spoorbeheerder en dat de staatssecretaris hier kritischer op had moeten zijn en de regie daarin had moeten nemen.

Kamer informeren

Madlener: “Het is al jaren een puinhoop op het spoor. De problemen bij ProRail staan niet op zichzelf. De problemen zijn niet nieuw. Deze staatssecretaris is de afgelopen jaren een onderdeel van het probleem geworden. Ik weet niet of zij in staat is om falende secretarissen, zoals Hans Alders, de laan uit kan sturen.”

Tweede Kamerlid Arie Slob van de ChristenUnie was een stuk milder: “Ik heb niet het idee dat de staatssecretaris niet haar best doet. Mijn advies aan de staatssecretaris is: informeer de kamer tijdig.” Van Velthoven is ook verontwaardigd over het feit dat Mansveld de Kamer niet tijdig informeerde: “ProRail is welwillend om de problemen op te lossen. Gaat het ministerie hiermee aan de slag?”

Extern onderzoek

Mansveld stelde tijdens het debat niet te kunnen garanderen dat er meer dingen boven tafel komen, maar beloofde de Kamer “open en transparant” te informeren. “De verbeteringen bij ProRail gaan niet zonder slag of stoot.” Wel zei ze te hebben “geleerd van de situaties in het verleden”. Ook beloofde ze dat de aandeelhoudersvergadering voortaan twee in plaats van één keer per jaar plaatsvindt en ze zal “met een andere inzet” de vergadering in te gaan. “Want we willen niet over 1,5 jaar weer voor hetzelfde probleem staan.”

Rond middernacht stelde Van Veldhoven voor om het debat te schorsen en een extern bureau onderzoek te laten doen naar de financiën van ProRail. Vrijwel de gehele Kamer steunde dit voorstel. Ook eiste de Kamer inzage in het verslag van de laatste aandeelhoudersvergadering. De PVV diende aan het einde van het debat een motie van wantrouwen in tegen de staatssecretaris, maar dit werd door geen enkele partij gesteund.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Positie Mansveld nog niet veilig, Kamer eist verder inzicht in financiën ProRail”

Antoine Berben|01.10.15|20:25

Het blijft van de gekke dat MANSVELD vandaag nog steeds niet het hoofd van ALDERS heeft geëist en gekregen. Ergens een bovenbaas bij PrutsRail bepaalt zomaar dat er aan een opdracht van de staatssecretaris niet behoeft te gaan worden voldaan. Hoezo democratisch?
Maar ALDERS gaat natuurlijk gered worden door zijn partijlidmaatschap!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.