Schiphol, tunnel, Intercity, trein, NS

Oplossingen storingen Schiphol: parkeerplaats monteurs en inzet losse locomotief

Een speciale parkeerplaats voor spoormonteurs op Schiphol en een losse locomotief die storingen ‘uit het spoor kan rijden’. Dit zijn enkele van de oplossingen voor de problemen op het spoor in de driehoek Schiphol – Amsterdam – Utrecht. Dat is de uitkomst van een overleg tussen waarnemend directeur Operatie Wim Knopperts van ProRail, ProRail-medewerkers uit Amsterdam en de directies van ingenieursbureaus Arcadis en Movares.

Knopperts maakte tijdens het overleg bekend dat er extra budget is vrijgemaakt om de problemen in de driehoek Schiphol – Amsterdam – Utrecht terug te dringen, meldt ProRail in haar personeelsblad. Het overleg tussen de waarnemend directeur Operatie en de ingenieursbureaus was een vervolg op het spoedoverleg tussen ProRail-topman Pier Eringa en de spooraannemers vorige maand.

Eringa riep de aannemers vorige maand bij elkaar nadat een grote storing bij Schiphol op 13 april het treinverkeer plat legde. Hij wil samen met alle betrokken partijen zo snel mogelijk concrete verbetermaatregelen nemen. Vandaar dat de ingenieursbureaus ook is gevraagd om mee te denken.

Parkeerplaats spoormonteurs

Tijdens het overleg met de ingenieursbureaus werd duidelijk dat een speciale parkeerplaats voor spoormonteurs op Schiphol de aanrijtijd bij verstoringen kan verkorten. Ook werd als oplossing genoemd om na werkzaamheden met een losse locomotief over het spoor te laten rijden om storingen ‘eruit te rijden’. Verder werd er geopperd om geklemde wissels die soms verstoringen veroorzaken, te verwijderen.

Het vervangen van de gloeilampen in seinen door ledlampen zou ervoor kunnen dat de lampen minder vaak vervangen hoeven worden. Verder is voorgesteld om de ES-lassen robuuster te maken omdat deze regelmatig zorgen voor het verstoren van het treinverkeer.

Storingen

Na het overleg tussen Eringa en de spooraannemers zijn er al diverse maatregelen genomen om het aantal storingen te verminderen. Op dit moment lopen er al tien extra inspecteurs rond in de driehoek Schiphol – Amsterdam – Utrecht. Na werkzaamheden is er een betere overdracht en dat er zijn extra controles op het storingsvrij opleveren van het spoor. Knopperts maakte tijdens het overleg met de ingenieursbureaus bekend dat er nu ook budget is vrijgemaakt voor een definitieve oplossing.

Ook sprak Eringa vorige maand met de spooraannemers over de tijdsdruk van het werk. In een zeer korte tijd, vaak maar een paar uur in de nacht, moet de aannemer veel werk verzetten. Eringa gaf tijdens het overleg aan daar meer inzicht in te willen krijgen. Of hier inmiddels ook concrete maatregelen voor zijn genomen, is niet duidelijk.

Lees ook:

Spooraannemers steunen plannen Eringa bij spoedoverleg over Schiphol

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Oplossingen storingen Schiphol: parkeerplaats monteurs en inzet losse locomotief”

René Valk|27.05.15|20:18

Ook hier blijkt weer Goedkoop is Duurkoop ! ProRail moet eens stoppen om alle werken zo zuinig mogelijk uit te voeren een druk bereden spoor vraagt om de ALLERBESTE uitvoering ook al is dat soms duur. De overheden moeten stoppen om geld in Asfalt en Beton te steken en het geld voor o.a. spoorinfra te verdriedubbelen ! zo het nu gebeurt blijven we 50 jaar achter lopen !

Camille Kreemers|28.05.15|08:02

maar politici gebruiken geen treinen, die luxe BMW rijdt daar niet op. En tegenwoordig moet alles zo goedkoop mogelijk. Kwaliteit is geen eis meer. Zie HSL: NS werd zo krap geplaatst door de wispelturige politiek en nog rijdt het eerst aangeboden niet. Extra treinen op veel plekken waar nodig door aanleg spoor + dieseltreinen die elektrisch kunnen worden, kost het kabinet teveel, dus gaat het niet door. Dubbeltje op de eerste rang zitten ze te graag hiervoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.